Nota lokale heffingen gemeente Leeuwarderadeel.
moeten worden gekeken naar draagvlak en de perceptiekosten, maar ook dient een aanslag
precario geen economische verstoring te geven.
Rioolheffing
Naar aanleiding van het in werking treden van de Wet verankering en bekostiging van
gemeentelijke watertaken, artikel 228a van de Gemeentewet, is de heffing van het rioolrecht
in 2010 vervallen. In plaats van rioolrecht is de gemeente vanaf 1 januari 2010 overgaan tot
invoering van de rioolheffing. Voorheen kon de gemeente alleen de kosten verband houdende
met de taken voor afValwater uit de heffing van het rioolrecht bekostigen.
De wet maakt de verbrede rioolheffing mogelijk. Hierbinnen hebben gemeenten meer regie
gekregen over hemelwater in bebouwd gebied. Daarnaast geeft de wet gemeenten ook een rol
in de aanpak van grondwaterproblemen. Om het een en ander te kunnen financieren, zoals het
treffen van maatregelen die de gemeente noodzakelijk acht voor een doelmatig werkende
riolering, maar ook overige maatregelen ten aanzien van hemelwater en grondwater, is een
nieuwe rioolheffing ingevoerd waarbij de hoogte van de heffing is gebaseerd op het Verbreed
Gemeentelijk Rioleringplan.
De wetgever heeft het ook mogelijk gemaakt om in plaats van een rioolheffing twee
rioolheffingen te heffen. Een rioolheffing afValwater en een rioolheffing hemel- en
grondwater. In uw Raadsvergadering van 29 november 2009 heeft uw Raad besloten om de
drie zorgtaken via een heffing te verhalen. Hiermee is tevens aansluiting gevonden bij het
voormalige bestand van belastingplichtigen. Dit hield in dat de burgers die voorheen een pand
in gebruik hadden waarvoor zij een aanslag rioolrechten ontvingen, ook na de invoering van
het V.G.R.P. een aanslag rioolheffing ontvangen. Het profijt beginsel wordt op deze manier
echter niet volledig toegepast.
Aangezien op dit moment nog geen financiele kostentoerekening naar zorgplicht bestaat,
adviseer ik u ook de komende drie jaar de huidig gekozen systematiek te hanteren bij het aan
wijzen van belastingplichtigen, in stand laat. Om in de toekomst wel een heffing naar
zorgplicht realiseren zullen de kosten met betrekking tot de drie zorgtaken moeten worden
ontvlecht.
Rioolheffing eigenaar
Rioolheffing worden geheven op basis van het Verbreed Gemeentelijk Rioleringplan (VGRP)
met als uitgangspunt 100% kostendekking. Op grond van het principe de vervuiler betaalt
wordt het rioolrecht geheven van de gebruiker. Het invoeren van een rioolrecht heffing van de
eigenaar betekent een overheveling van (een deel) van de gebruiker naar de eigenaar. Tot nu
is er geen aanleiding om tot overheveling van de rioolheffing van de gebruiker naar de
eigenaar over te gaan.
Reinigingsheffmgen (afvalstoffenhcffing en reinigingsrechten)
De gemeente heeft een wettelijke plicht tot de inzameling van huishoudelijk afval. De kosten
die de gemeente daarvan heeft, kunnen of door een afValstoffenheffing of door een
reinigingsrecht verhaald worden op de aanbieder van het afVal. In beide gevallen mogen de
begrote opbrengsten de begrote kosten niet overschrijden.
Elementair verschil is dat het reinigingsrecht een retributie is, die alleen geheven kan worden
als de individuele dienst (inzameling) feitelijk wordt afgenomen. Als nooit afval wordt
aangeboden, kan dus geen reinigingsrecht worden geheven. Reinigingsrecht kan worden
geheven zowel voor de inzameling van huishoudelijk als van bedrijfsafval.
9