3. De kostendekkendheid van de heffingen Nota lokale heffingen gemeente Leeuwarderadeel In artikel 229b van de Gemeentewet wordt de kostendekking nader toegelicht. De laatste volzin van het eerst lid bevat de belangrijkste eis omtrent de kostendekking. 1. In verordeningen op grond waarvan rechten als bedoeld in artikel 229, eerste lid, onder a en b, worden geheven, worden de tarieven zodanig vastgesteld dat de geraamde baten van de rechten niet uitgaan boven de geraamde lasten ter zake. 2. Onder de in het eerste lid bedoelde lasten worden mede verstaan: a. bijdragen aan bestemmingsreserves en voorzieningen voor noodzakelijke vervanging van de betrokken activa; b. de omzetbelasting die ingevolge de Wet op het BTW-compensatiefonds recht geeft op een bijdrage uit het fonds. Er zijn twee soorten gemeentelijke heffingen: belastingen en bestemmingsheffingen, ook wel retributies of rechten genoemd. De opbrengst uit belastingen komt terecht in de algemene middelen van de gemeenten en is vrij besteedbaar. Het vaststellen van de (belasting)tarieven is vooral een bestuurlijk proces. De opbrengst uit een bestemmingsheffing wordt gebruikt om de kosten te dekken van de voorziening waarvoor de heffing bestaat. De Gemeentewet bepaalt dus dat de geraamde baten van bestemmingsheffingen niet hoger mogen zijn dan de geraamde lasten. Er mag dus geen winst worden gemaakt. Deze eis geldt voor de geraamde baten en lasten. De feitelijke kostendekking kan - achteraf gezien - incidenteel wel hoger zijn dan honderd procent. Er kan om verschillende redenen verschil ontstaan tussen ramingen en de werkelijke kosten en inkomsten. De opbrengst uit een bestemmingsheffing kan bijvoorbeeld fluctueren. Hier kan in ramingen maar beperkt rekening mee worden gehouden. De wettelijke eis van maximaal kostendekkende tarieven geldt alleen voor ramingen. De gemeente moet wel kunnen aantonen dat ramingen realistisch zijn. Hiervoor kan de feitelijke kostendekking worden gebruikt. De geraamde kostendekking is dus van belang wegens de Gemeentewet, de feitelijke kostendekking is van belang omdat daarmee wordt aangegeven hoeveel algemene middelen worden ingezet om de kosten te dekken. Hiernaast stelt de rijksoverheid steeds vaker wel maximumtarieven vast voor de dienstverlening aan de burger. Voorbeelden hiervan zijn de tarieven voor het verstrekken van paspoorten en rijbewijzen. De gemeente Leeuwarderadeel hanteert de volgende bestemmingsheffingen: Reinigingsheffing (afvalstoffenheffing en reinigingsrecht) Rioolheffing - Marktgelden Leges (leges omgevingsvergunning en secretarieleges) Reinigingsheffing en rioolheffing De bestemmingsheffingen met een hoge opbrengst worden jaarlijks vastgesteld op basis van geraamde kosten. Tarieven van bestemmingsheffingen met een lage opbrengst worden trendmatig verhoogd. Reinigingsheffingen en rioolrecht zijn bijvoorbeeld bestemmingsheffingen met een hoge opbrengst. Voor deze heffingen geldt als uitgangspunt kostendekkendheid. Momenteel wordt 100% kostendekking gerealiseerd. Leges omgevingsvergunning Voor de leges omgevingsvergunning is dit eveneens het uitgangspunt. Doordat de opbrengst uit de leges omgevingsvergunning afhankelijk is van het aantal aanvragen en de omvang van de bouwplannen, varieert de feitelijke kostendekking van jaar tot jaar. Wanneer in een jaar 12

Historisch Centrum Leeuwarden

Notulen van de gemeenteraad van Leeuwarderadeel | 2012 | | pagina 73