referendum met een opkomstpercentage van 50% of hoger, geldig worden geacht. De gemeente Het Bildt hanteert dit percentage eveneens voor de geldigheid van een referendum. 1.5 Voor een verdere beargumentatie kan verwezen worden naar bijgevoegde ledenbrief van de VNG d.d. 29 mei 2009 (zie bijlage) en de bij de verordening behorende toelichting (aangehecht). 2.1 De Referendumverordening gemeente Leeuwarderadeel 2012 treedt met eerder in werking dan na te zijn bekendgemaakt. Om die reden dient de verordening, na vaststelling, bekend te worden gemaakt door ter inzage legging (zes weken) en een kennisgeving in de Stienser Omroeper. Ook dient de verordening te worden gepubliceerd op de gemeentelijke website en in de Centrale Voorziening Decentrale Regelgeving. Kanttekeningen: Ad 1.2 In de modelverordening van de VNG is er bewust voor gekozen alleen het type van het raadgevend referendum op te nemen. De VNG acht dit de meest zuivere vorm van een referendum, waarbij burgers op eigen initiatief aan de noodrem kunnen trekken bij een voorgenomen besluit dat in hun ogen verkeerd is. Voorts stelt de VNG dat burgers door de Tijdelijke Referendumwet reeds goed op de hoogte zijn van deze referendumvorm waarbij zij het initiatief kunnen nemen door middel van het verzamelen van handtekeningen. Tevens is de VNG van oordeel dat een referendum op initiatief van de raad niet het enige middel is om advies te vragen aan de burgers. Dit kan immers ook via officiele inspraak, interactief beleid, inspraakavonden, enquetes, etc. In onze verordening is er echter wel gekozen voor het type van een raadplegend referendum, naast het type van het raadgevend referendum. Het biedt de raad namelijk de mogelijkheid een referendum te houden wanneer hij dit nodig acht. De Tijdelijke referendumwet is al weer enige tijd geleden vervallen. Het is daarom nog maar de vraag in hoeverre burgers op de hoogte zijn van het feit zij zelf het initiatief kunnen nemen. In dat opzicht moet het ook mogelijk zijn dat de raad zelf het initiatief neemt. De raad is overigens ook vrij in de keuze van het type referendum dat hij in zijn verordening opneemt. Het stuit dan ook niet op bezwaren in beide types te voorzien. Ad 1.3 De VNG acht het instellen van een referendumcommissie wel raadzaam. Het onderwerp wat ten grondslag ligt aan een referenduminitiatief is doorgaans politiek gevoelig. Een onafhankelijke referendumcommissie kan dan de neutrale derde partij zijn die toeziet op de organisatie en uitvoering van het referendum. In de Referendumverordening gemeente Leeuwarderadeel 2012 is het instellen van een referendumcommissie wel opgenomen als een mogelijkheid. Uw raad kan daartoe dan ook ten alle tijden beslissen. Indien uw raad een dergelijke commissie echter niet nodig acht, stelt de verordening u daartoe niet verplicht. Om die reden is gekozen voor een bepaling met meer beleidsvrijheid dan in de modelverordening. Financiele toelichting: n.v.t. Uitvoering afhandeling: Het college is belast met de organisatie en uitvoering van het referendum (artikel 11) Evaluatie: n.v.t. Conclusies Raad le behandeling:

Historisch Centrum Leeuwarden

Notulen van de gemeenteraad van Leeuwarderadeel | 2012 | | pagina 86