inlegvelletje. Het stuk is niet bedoeld om amendementen in te dienen. Het college zou niet tot
lastenverzwaringen over willen gaan door extra belastingen op te leggen, want een en ander
vergt ook weer invorderingskosten en het zou voor bepaalde groepen een lastenverzwaring
betekenen. Hij zal nog nagaan hoe het zit met het betalen door medegebruikers.
Twadde termyn
De hear Ketellapper(GBL): Hij vond het mooi dat de heer Tuininga nu een dekking aangaf bij
de afschaffmg van de hondenbelasting.
De hear Hermans (GBL): Men kan straks zien hoeveel mensen gebruikmaken van het
haventje en de NER. Dat zou misschien wat kunnen opleveren.
De hear Dijkstra (FNP): Op side 17 stiet in hartstikke ferkearde ferliking.
De foarsitter: Naar aanleiding van bladzijde 17 merkt hij op dat deze cijfers landelijk gebruikt
worden. De beperkingen zijn door de heer Dijkstra al aangegeven. Hij raadt nog eens af om
bepaalde belastingen in te voeren. Er zijn immers ook kosten aan zulke heffingen verbonden.
Hij stelt vast dat men het stuk niet terug hoeft te zien. Er wordt unaniem conform het voorstel
besloten.
12. Referindumoardering gemeente Ljouwerteradiel 2012
De hear Kielstra (WD): De WD is niet zo voor referenda, maar soms zou men er gebruik
van kunnen maken. Men wijkt bij artikel 3, lid 1 af van het model van de VNG. Vervang
'kan' door 'moet'.
De hear Tuininga (FNP): De FNP is foar de oardering.
De hear De Kroon (PvdA): Men hat in rieplachtsjend en in riedjouwend diel. It soe dus
mooglik weze dat men in riedsbeslut weromdraaie moat. It is de fraach oft men sa n hiel
sirkus wol hawwe wol. Miskien kin it wol ienfaldiger mei in enkete. Hy pleitet dus earst foar
in diskusje oer de metoade fan rieplachtsjen fan de bewenners oangeande de takomst fan de
gemeente.
De foarsitter: Hij vindt dat men een goed beeld van de mogelijke ontwikkelingen moet
hebben. De heer De Kroon heeft het over een correctief referendum. Het gaat hier echter over
een voorgenomen besluit waar de bevolking over geraadpleegd kan worden.
De hear De Kroon (PvdA): De PvdA hat no gjin ferlet fan in riedjouwend referindum. As men
lykwols oare wike beslute soe dat men de boargers rieplachtsje wol oer de takomst fia in
referindum dan moat men dermei trochgean. En dan soe der in unofhinklike kommisje
komme moatte.
De hear Keuning (CDA): It CDA is in bestjoerderspartij en is yn prinsipe net foar in
referindum. Mar in referindum is in goede mooglikheid om de boargers te rieplachtsjen. Men
sit net te wachtsjen op korrektive referinda. Miskien is in referindum nei de petearen mei
WagenaarHoes hielendal net nedich.
De hear Hermans (GBL): 1% van de bevolking kan het initiatief tot een referendum initieren
en vervolgens is 10% (van de kiesgerechtigden) dan nodig om tot een daadwerkelijk