Ten tweede dienen de bestemmingsplannen digitaal beschikbaar te zijn. Dit moet het inzicht in de mogelijkheden in de gemeente vergroten. Deze extra bevoegdheden geven de gemeente meer speelruimte voor de verwezenlijking van de eigen visie. Maar extra bevoegdheden betekent ook extra verantwoordelijkheid. De Wro voorziet daarom in enkele verplichtingen. De Grondexploitatiewet, onderdeel van de Wro, verplicht de gemeente voortaan een gedegen fmancieel plan te kunnen overleggen wanneer nieuwe ontwikkelingen mogelijk worden gemaakt. De Wro legt zo de fmanciele verantwoording voor plannen duidelijk bij de gemeente, die dan ook dient na te gaan of plannen niet alleen voldoen aan een goede ruimtelijke ordening, maar ook realistisch en uitvoerbaar zijn. De tijdige herziening en de digitalisering van bestemmingsplannen verplicht de gemeente een actueel beleid er op na te houden. De gemeente dient dan ook voldoende middelen in te zetten om dit te bewerkstelligen, en kan niet achterover leunen in de veronderstelling dat de huidige situatie voldoet. In wezen dwingt de Wro de gemeente actief de huidige situatie te analyseren en bij de tijd te houden. Het stroomlijnen van de procedures heeft voor deze procedures strakke tijdschema s opgeleverd. Dit noodzaakt de gemeente een goede ambtelijke organisatie te onderhouden. Het niet tijdig doorlopen van procedures kan fmanciele gevolgen hebben door de komst van de Wet dwangsom en beroep bij te laat beslissen. Op 1 oktober 2009 is deze wet in werking getreden. Burgers hebben in bepaalde gevallen recht op een vergoeding (dwangsom) als de overheid te laat een besluit neemt op hun aanvraag of bezwaarschrift. Bovendien kunnen zij dan via de rechter een besluit afdwingen. Deze maatregelen moeten ervoor zorgen dat burgers mogelijkheden hebben om trage besluitvorming van bestuursorganen tegen te gaan. Het is dus van belang om te zorgen voor een goede capaciteit zodat procedures tijdig kunnen worden doorlopen. Geconcludeerd kan worden dat de Wro oude barrieres slecht, maar deze met nieuwe verantwoordelijkheden vervangt. De Wro is daarmee een continuering van de Nederlandse traditie de ruimte goed in te willen richten, waarbij nu helder gesteld is dat een gemeente actief doch bedachtzaam verantwoording voor haar aandeel daarin dient te dragen. Wabo Sinds 1 oktober 2010 is tevens de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht (WABO) in werking getreden. Deze wet vervangt ruim 25 vergunningen door een omgevingsvergunmng. De inwerkingtreding van de WABO raakt de Wro en daarmee het werkveld van de ruimtelijke ordening. Sinds 1 oktober zijn de aanlegvergunning, ontheffingen van het bestemmingsplan en het projectbesluit onderdeel van de omgevingsvergunning. Met de komst van de WABO is er op het gebied van de ruimtelijke ordening het een en ander veranderd. In een bestemmingsplan onder Wabo wordt niet meer gesproken van bijvoorbeeld ontheffmgsregels, maar van afwijkingsregels. Sommige instrumenten die eerst in de Wro waren geregeld zijn nu ondergebracht in de WABO. Het betreft hier de voormalige artikel 15, 17 en 19-procedures. Voortgangsrapportage stand van zaken bestemmingsplannen RO augustus 2012 7

Historisch Centrum Leeuwarden

Notulen van de gemeenteraad van Leeuwarderadeel | 2012 | | pagina 64