Als opdrachtgevers van de FUMO sluiten de deelnemers jaarlijks uitvoeringscontracten met
de FUMO. Daarin komen zij per jaar overeen welke diensten zij wensen af te nemen van de
FUMO. Een deel daarvan is verplicht gesteld conform de zogenoemde package deal, een
ander deel is vrijwillig. Het is verder aan elke deelnemers zelf om een besluit te nemen over
het verlenen van mandaat, volmacht of machtiging aan het bestuur van de FUMO.
Omdat eigenaren van de regeling eventuele financiele risico's dragen, loopt de zeggenschap
parallel hieraan: de zeggenschap per deelnemer is gebaseerd op de jaarlijkse financiele
bijdrage van die deelnemer en wordt uitgedrukt in de stemverdeling. De stemverdeling kan
jaarlijks worden bijgesteld, waardoor toekomstige ontwikkelingen zijn op te vangen.
Door dit gedegen en zorgvuldig ontwerp van de gemeenschappelijke regeling wordt bereikt
dat er een robuuste juridische grondslag ligt voor een regionale uitvoeringsdienst, waarbij de
mogelijke nadelen tot een minimum zijn beperkt.
In de regeling worden uitsluitend taken en bevoegdheden van gedeputeerde staten, het college
van burgemeester en wethouders en het dagelijks bestuur van het waterschap ingebracht. Flet
college/gedeputeerde staten/dagelijks bestuur is dan ook bevoegd om de GR FUMO te treffen
of op te heffen, mits daartoe toestemming is verleend door de raad. De toestemming voor het
treffen van de GR FUMO kan slechts worden onthouden wegens strijd met het recht of het
algemeen belang. De GR FUMO ligt voor u ter inzage.
De bevoegde gezagen zijn eigenaar en opdrachtgever van de FUMO. Als eigenaar
waarborgen ze de instandhouding, continuiteit, stabiliteit en financiering van de FUMO. Als
opdrachtgever komen zij jaarlijks met de FUMO een werkpakket overeen. Het bestuur van de
GR FUMO stelt op grond hiervan jaarlijks een begroting en jaarrekening vast. De raad zal
voor 1 juli van ieder jaar steeds gevraagd worden zijn zienswijze over de ontwerpbegroting
naar voren te brengen.
Uitvoeringsorganisatie
De FUMO wordt een uitvoeringsorganisatie die in opdracht van de bevoegde gezagen VTH-
taken op het gebied van omgevingsrecht uitvoert. Het college blijft als bevoegd gezag
verantwoordelijk voor het beleid en maakt met de FUMO afspraken over de uitvoering. De
provincie brengt van meet af aan meer taken in dan de gemeenten. Op termijn gaat de FUMO
ook enkele taken van het rijk uitvoeren.
Voor bedrijven in bijvoorbeeld Stiens, die een milieuvergunning aanvragen of die een
milieucontrole ondergaan, blijft het gemeentehuis het loket waar zij met aanvragen en vragen
terecht kunnen. De rol van de FUMO is die van "back office De FUMO geeft
milieuvergunningen af, levert kennis en voert controles uit. Het staat andere deelnemende
partijen overigens vrij om ook hun loketfunctie bij de FUMO onder te brengen.
Milieu Advies Dienst
Het streven is om de uitvoering van VTH-taken met ingang van 1 januari 2013 op te dragen
aan de FUMO. Daarvoor wordt nu deels capaciteit ingehuurd van de Milieu Advies Dienst
(MAD). Zodra de taken worden uitgevoerd door de FUMO, kan de huidige
gemeenschappelijke regeling met de MAD worden opgeheven.
Kanttekeningen
Generieke korting Rijk op gemeentefonds
Het voordeel dat het Rijk verwacht door de vorming van de RUD's is vertaald in een
efficiencykorting van 100 miljoen op het gemeentefonds.