zijn over de op te zetten projecten. Ook de uit te voeren projecten zelf zullen bijdragen aan een
aantrekkelijkere leefomgeving in de dorpen. De sterkere sociale cohesie en verbeterde leefomgeving
zullen de leefbaarheid in de dorpen bevorderen. De dorpen worden begeleid bij het indienen van
projecten, onder meer via plenaire bijeenkomsten en via overleg in klein comite (Dorpenoverleg). In
2013 zetten we dit constructieve proces voort.
Leefbaarheid dorpen
Het project "voorzieningen bereikbaar" komt voort uit het onderzoek "Kansen spreiden" dat in Noord-
westverband is uitgevoerd. De gemeenten in Noardwest Fryslan willen gezamenlijk met de inwoners
een proef (pilot) beginnen: in de praktijk experimenteren en ervaring opdoen met manieren om
voorzieningen bereikbaarheid te houden, waarin alternatieve vormen van mobiliteit en
internettoepassingen centraal staan.
Voorzieningen staan onder druk als gevolg van verminderde vraag, schaalvergroting, concurrentie,
bezuinigingen, gebrek aan opvolging en digitalisering. Toch is het toegankelijk houden van
voorzieningen van belang voor de leefbaarheid in de dorpen. Door de veranderingen is het niet altijd
meer mogelijk om de voorzieningen in een dorp te houden. Daarom is het van groter belang dat de
bereikbaarheid van de dorpen en de voorzieningen goed blijft zodat men toch gebruik kan maken van
deze nodige voorzieningen.
Duurzaam verbeteren bestaande woningvoorraad
De bestaande woningvoorraad van de woningstichtingen raakt verouderd. Met name de
isolatiewaarde laat te wensen over. Dit heeft tot gevolg dat de doelgroepen steeds meer energielasten
moeten betalen waardoor er van het toch al lage inkomen weinig overblijft om van te leven. Om die
reden zijn de woningstichtingen druk aan het isoleren geslagen met als doel om de woningen twee
energieklassen te verbeteren. Hierdoor kunnen de energielasten naar beneden en voldoen de
woningen weer aan de huidige maatstaven qua comfort. Deze en ander zaken regelt de gemeente
met WoonFriesland in de prestatieafspraken. Hierbij is zal worden afgesproken dat particulieren de
mogelijkheid krijgen bij de renovatieprojecten van de corporatie aan te haken.
Wat mag het gaan kosten?
33
nr.
functie
Rekening
Begroting
Meerjarenbegrot
ng
2011
2012
2013
2014
2015
2016
810
820
821
822
830
Ruimtelijke ordening
Woningexploitatie
woningbouw
Stads- en dorpsvernieuwing
Overige volkshuisvesting
Bouwqrondexploitatie
424.343
65.190
57.736
361.146
1.489.095
202.478
10.894
60.127
382.213
404.825
206.317
2.894
59.639
399.566
396.775
205.025
2.873
57.612
395.549
548.863
204.806
2.869
57.608
395.212
548.659
204.587
2.866
57.603
394.875
548.555
Total
e lasten
2.397.511
1.060.536
1.065.190
1.209.922
1.209.153
1.208.485
nr.
functie
Rekening
Begroting
Meerjarenbegrot
ng
2011
2012
2013
2014
2015
2016
810
Ruimtelijke ordening
180.000
0
0
0
0
0
Total
e baten
747.639
557.075
538.650
538.640
538.529
538.529
Saldo voor resultaatbestemming
1.649.872
503.461
526.540
671.282
670.624
669.956
Toevoeqinqen aan reserves
0
0
0
0
0
0
Onttrekkinqen aan reserves
0
0
0
0
0
0
Saldo na resultaatbestemming
1.649.872
503.461
526.540
671.282
670.624
669.956