zijn over de op te zetten projecten. Ook de uit te voeren projecten zelf zullen bijdragen aan een aantrekkelijkere leefomgeving in de dorpen. De sterkere sociale cohesie en verbeterde leefomgeving zullen de leefbaarheid in de dorpen bevorderen. De dorpen worden begeleid bij het indienen van projecten, onder meer via plenaire bijeenkomsten en via overleg in klein comite (Dorpenoverleg). In 2013 zetten we dit constructieve proces voort. Leefbaarheid dorpen Het project "voorzieningen bereikbaar" komt voort uit het onderzoek "Kansen spreiden" dat in Noord- westverband is uitgevoerd. De gemeenten in Noardwest Fryslan willen gezamenlijk met de inwoners een proef (pilot) beginnen: in de praktijk experimenteren en ervaring opdoen met manieren om voorzieningen bereikbaarheid te houden, waarin alternatieve vormen van mobiliteit en internettoepassingen centraal staan. Voorzieningen staan onder druk als gevolg van verminderde vraag, schaalvergroting, concurrentie, bezuinigingen, gebrek aan opvolging en digitalisering. Toch is het toegankelijk houden van voorzieningen van belang voor de leefbaarheid in de dorpen. Door de veranderingen is het niet altijd meer mogelijk om de voorzieningen in een dorp te houden. Daarom is het van groter belang dat de bereikbaarheid van de dorpen en de voorzieningen goed blijft zodat men toch gebruik kan maken van deze nodige voorzieningen. Duurzaam verbeteren bestaande woningvoorraad De bestaande woningvoorraad van de woningstichtingen raakt verouderd. Met name de isolatiewaarde laat te wensen over. Dit heeft tot gevolg dat de doelgroepen steeds meer energielasten moeten betalen waardoor er van het toch al lage inkomen weinig overblijft om van te leven. Om die reden zijn de woningstichtingen druk aan het isoleren geslagen met als doel om de woningen twee energieklassen te verbeteren. Hierdoor kunnen de energielasten naar beneden en voldoen de woningen weer aan de huidige maatstaven qua comfort. Deze en ander zaken regelt de gemeente met WoonFriesland in de prestatieafspraken. Hierbij is zal worden afgesproken dat particulieren de mogelijkheid krijgen bij de renovatieprojecten van de corporatie aan te haken. Wat mag het gaan kosten? 33 nr. functie Rekening Begroting Meerjarenbegrot ng 2011 2012 2013 2014 2015 2016 810 820 821 822 830 Ruimtelijke ordening Woningexploitatie woningbouw Stads- en dorpsvernieuwing Overige volkshuisvesting Bouwqrondexploitatie 424.343 65.190 57.736 361.146 1.489.095 202.478 10.894 60.127 382.213 404.825 206.317 2.894 59.639 399.566 396.775 205.025 2.873 57.612 395.549 548.863 204.806 2.869 57.608 395.212 548.659 204.587 2.866 57.603 394.875 548.555 Total e lasten 2.397.511 1.060.536 1.065.190 1.209.922 1.209.153 1.208.485 nr. functie Rekening Begroting Meerjarenbegrot ng 2011 2012 2013 2014 2015 2016 810 Ruimtelijke ordening 180.000 0 0 0 0 0 Total e baten 747.639 557.075 538.650 538.640 538.529 538.529 Saldo voor resultaatbestemming 1.649.872 503.461 526.540 671.282 670.624 669.956 Toevoeqinqen aan reserves 0 0 0 0 0 0 Onttrekkinqen aan reserves 0 0 0 0 0 0 Saldo na resultaatbestemming 1.649.872 503.461 526.540 671.282 670.624 669.956

Historisch Centrum Leeuwarden

Notulen van de gemeenteraad van Leeuwarderadeel | 2012 | | pagina 72