Lokale heffingen
Het totale pakket van gemeentelijke belastingen en heffingen bestaat uit een zevental verschillende
belastingen/heffingen welke geheven worden op basis van door de gemeenteraad vastgestelde
verordeningen. Hierbij is de Nota Lokale heffingen, welke door uw raad onlangs is vastgesteld,
uitgangspunt voor het beleid ten aanzien van deze gemeentelijke heffingen en belastingen
Voor de hoogte van tarieven en rechten gelden de volgende uitgangspunten:
a. voortzetten van gemaakte keuzes vanuit het verleden en de vastgestelde; een voorbehoud
hierbij is de voorwaarde dat die gemaakte keuzes voldoende blijven aansluiten bij de huidige
situatie;
b. streven naar kostendekkendheid van tarieven en leges;
c. een stijging van de opbrengst OZB 52,047,-.
d. een stijging van de rioolrechten conform het Gemeentelijk Rioleringsplan (GRP) 2009.
Het beleid ten aanzien van de lokale lasten is opgenomen in:
a. de nota lokale lasten
b. de diverse belastingverordeningen;
c. de nota kwijtscheldingsbeleid.
Onroerende zaakbelastingen
Onder de naam "Onroerende Zaakbelastingen (OZB)" worden van binnen de gemeente gelegen
onroerende zaken twee directe belastingen geheven:
een gebruikersbelasting van degene die bij het begin van het kalenderjaar een onroerende zaak
zijnde een niet-woning al dan niet krachtens eigendom, bezit, beperkt recht of persoonlijk recht,
gebruikt;
een eigenarenbelasting van degene die bij het begin van het kalenderjaar van een onroerende
zaak het genot heeft krachtens eigendom, bezit of beperkt recht.
Op basis van de Wet Waardering Onroerende Zaken (WOZ) wordt van elke individuele onroerende
zaak de economische waarde (waarde bij verkoop in vrij opleverbare staat) elk jaar opnieuw
vastgesteld. De WOZ-waarde voor het belastingjaar 2013 zijn de waarden bepaald naar het
waarde(prijs)peil per 1 januari 2012.
Het te betalen belastingbedrag wordt berekend over de WOZ-waarde, aan de hand van het door de
raad vastgestelde percentage. De voorgestelde percentages zijn:
gebruiker 2013:0,15841% (2012: 0,1550%)
eigenaar 2013:0,18907% (2012:0,1850%)
De opbrengst OZB 2013 is berekend op basis van een verhoging van de opbrengst met 50.000,- ten
opzichte van begroting 2012 en wordt geraamd op 1.789 miljoen. Echter omdat de verwachte
opbrengst OZB in 2012 iets achterblijft bij de raming is er sprake van een te realiseren meeropbrengst
OZB van 52.047. Door deze meeropbrengst OZB in 2013 ten opzichte van de begroting 2012, is
een verhoging van het tarief OZB met circa 2,2% voldoende om het geraamde bedrag te realiseren.
Daarmee blijft de gemeente Leeuwarderadeel onder de macronorm voor de meeropbrengst OZB,
welke voor het beg rati ngsjaar 2013 is vastgesteld op 3
Door een waarschijnlijke waardedaling van de objecten en dus een lagere WOZ-waarde, zal dit tot
gevolg hebben dat het tarief OZB met meer dan 2,2% zal moeten stijgen om de geraamde opbrengst
te halen. De voorgestelde percentages zijn daarom voorlopige percentages. Pas wanneer de WOZ-
waarden zijn vastgesteld, kan een definitief tarief voor de OZB worden berekend. Een voorstel voor de
definitieve percentages zal aan de raad worden aangeboden bij opinierende behandeling van de
verordeningen in november 2012 en/of bij de besluitvormende behandeling van de verordeningen in
december2012.
38
De macronorm OZB voor 2013 is 3%. Dit betekent dat in 2013 voor alle gemeenten samen, de opbrengst van de
onroerendezaakbeiasting (OZB) niet meer dan met 3 mag stijgen.