dat de clustercoordinatoren nu meer dan voorheen belast zijn met p-taken. Het eerste deei van 2012 is gebruik voor het opzetten en invullen van de nieuwe structuur. Verder zijn diverse rechtspositionele regelingen e.d. aan deze structuur aangepast. De volgende stap is een ontwikkeltraject voor de vijf clustercoordinatoren en diverse ontwikkeltrajecten voor medewerkers, zowel individueel als groepsgewijs. Hiermee willen wij bereiken dat onze medewerkers voorbereid zijn op en gereed zijn voor toekomstige bestuurlijke ontwikkelingen. Integriteit Integriteit is een onderwerp dat op de agenda blijft staan omdat een overheid die het niet nauw neemt met de integriteit het vertrouwen van de burger verliest. En zonder dat vertrouwen kan een democratie niet functioneren. Ondermeer om deze reden heeft de gemeente Leeuwarderadeel samen met de andere Middelsee gemeenten de 'Gedraqscode Integriteit' opgesteld. Deze gedragscode kan worden gezien als een soort wilsuiting van hen die bij de gemeente Leeuwarderadeel werken, in welke functie dan ook. Daarmee heeft integriteit een in- en externe werking. Zij die bij de gemeente Leeuwarderadeel werken kunnen en moeten elkaar daar op aanspreken. Maar er gaat ook een signaal van uit naar de samenleving. Nieuwe medewerkers leggen de eed of de belofte. Samenwerking De afgelopen jaren is de samenwerking met de Middelsee gemeenten gei'ntensiveerd. Dit heeft ertoe geleid dat diverse taakvelden gezamenlijk met de omliggende gemeenten worden uitgevoerd. Dit betreft de taakvelden: Handhavingsbureau Openbare orde en veiligheid Sportbeleid - ICT. Onlangs is besloten dat de samenwerking per 1/1/2015 wordt beeindigd. Per onderwerp zal worden gekeken hoe en wanneer dit wordt afgebouwd. ICT I Informatievoorziening Het Rijk, provincies, gemeenten en waterschappen hebben met elkaar in 2006 afgesproken om samen de kwaliteit van de dienstverlening aan burgers, bedrijven en instellingen te handhaven en waar mogelijk (met name door digitalisering) te verbeteren. In 2008 is het Nationaal Uitvoeringsprogramma Betere Dienstverlening en E-overheid (NUP) opgesteld. Hierin spreken alle overheden gezamenlijk af waar de prioriteiten liggen als het gaat om een betere digitale dienstverlening aan burgers, instellingen en bedrijven. De vier (Middelsee) gemeenten zijn zich bewust van het belang van de rol van informatievoorziening en ICT en er zijn reeds belangrijke stappen gezet. Het realisatieplan EGEM-1 Middelsee 24/7 uit 2009 was daarbij uitgangspunt. Zoals vele gemeentelijke organisaties in Nederland bevindt Leeuwarderadeel, maar ook de Middelsee gemeenten, zich in de transitie van automatisering van taken naar informatisering van dienstverlening, handhaving en bedrijfsvoering. Professionaliseren van technisch beheer, technisch applicatiebeheer en de helpdesk vereisen specialisatie van de ICT-medewerkers. Inmiddels is een bestuursakkoord dienstverleningshandvest ontwikkeld, waarbij onder andere service-afspraken zijn gemaakt met de aanbodorganisatie. Een verdere ontwikkeling van de beheerstools en beheersprocessen zoals procesgericht werken, ingericht volgens bijvoorbeeld ITIL (Information technology infrastructure library) moet aan ICT de gewenste kwaliteit voor ondersteuning geven. Het opstarten van een project zaakgericht werken en digitalisering eind 2012 begin 2013 moet de informatievoorziening verder professionaliseren. Daarnaast wordt aan de verdere realisatie van de basisregistraties en iNUP afspraken gewerkt. Programmaplan BETER 2012-2013 is daarbij leidraad. ICT en Informatievoorziening zijn een managementverantwoordelijkheid en behoeven aansturing en opdrachtgeverschap. Informatiemanagement is in 2011 ingericht en vervolgens ingebed in de Middelsee gemeenten, onder leiding van een aangestelde informatiemanager. Het functioneel (applicatie)beheer wordt de komende tijd verder ontwikkeld. Het technisch (applicatie) beheer zal per 1 januari 2014 worden ondergebracht bij ISZF. Inmiddels ligt er sinds november 2011 een intentieverklaring met ISZF en wordt in het najaar van 2012 een stappenplan voor duurzame samenwerking met ISZF opgestart. Tijdens dit proces zullen de ogen niet gesloten zijn voor de politiek bestuurlijke ontwikkelingen, die op dit moment spelen in de regio. Maar vanwege de reeds genoemde 56

Historisch Centrum Leeuwarden

Notulen van de gemeenteraad van Leeuwarderadeel | 2012 | | pagina 95