dat de clustercoordinatoren nu meer dan voorheen belast zijn met p-taken. Het eerste deei van 2012
is gebruik voor het opzetten en invullen van de nieuwe structuur. Verder zijn diverse rechtspositionele
regelingen e.d. aan deze structuur aangepast. De volgende stap is een ontwikkeltraject voor de vijf
clustercoordinatoren en diverse ontwikkeltrajecten voor medewerkers, zowel individueel als
groepsgewijs. Hiermee willen wij bereiken dat onze medewerkers voorbereid zijn op en gereed zijn
voor toekomstige bestuurlijke ontwikkelingen.
Integriteit
Integriteit is een onderwerp dat op de agenda blijft staan omdat een overheid die het niet nauw neemt
met de integriteit het vertrouwen van de burger verliest. En zonder dat vertrouwen kan een democratie
niet functioneren. Ondermeer om deze reden heeft de gemeente Leeuwarderadeel samen met de
andere Middelsee gemeenten de 'Gedraqscode Integriteit' opgesteld. Deze gedragscode kan worden
gezien als een soort wilsuiting van hen die bij de gemeente Leeuwarderadeel werken, in welke functie
dan ook. Daarmee heeft integriteit een in- en externe werking. Zij die bij de gemeente
Leeuwarderadeel werken kunnen en moeten elkaar daar op aanspreken. Maar er gaat ook een
signaal van uit naar de samenleving. Nieuwe medewerkers leggen de eed of de belofte.
Samenwerking
De afgelopen jaren is de samenwerking met de Middelsee gemeenten gei'ntensiveerd. Dit heeft ertoe
geleid dat diverse taakvelden gezamenlijk met de omliggende gemeenten worden uitgevoerd. Dit
betreft de taakvelden:
Handhavingsbureau
Openbare orde en veiligheid
Sportbeleid
- ICT.
Onlangs is besloten dat de samenwerking per 1/1/2015 wordt beeindigd. Per onderwerp zal worden
gekeken hoe en wanneer dit wordt afgebouwd.
ICT I Informatievoorziening
Het Rijk, provincies, gemeenten en waterschappen hebben met elkaar in 2006 afgesproken om
samen de kwaliteit van de dienstverlening aan burgers, bedrijven en instellingen te handhaven en
waar mogelijk (met name door digitalisering) te verbeteren. In 2008 is het Nationaal
Uitvoeringsprogramma Betere Dienstverlening en E-overheid (NUP) opgesteld. Hierin spreken alle
overheden gezamenlijk af waar de prioriteiten liggen als het gaat om een betere digitale
dienstverlening aan burgers, instellingen en bedrijven. De vier (Middelsee) gemeenten zijn zich
bewust van het belang van de rol van informatievoorziening en ICT en er zijn reeds belangrijke
stappen gezet. Het realisatieplan EGEM-1 Middelsee 24/7 uit 2009 was daarbij uitgangspunt.
Zoals vele gemeentelijke organisaties in Nederland bevindt Leeuwarderadeel, maar ook de Middelsee
gemeenten, zich in de transitie van automatisering van taken naar informatisering van dienstverlening,
handhaving en bedrijfsvoering. Professionaliseren van technisch beheer, technisch applicatiebeheer
en de helpdesk vereisen specialisatie van de ICT-medewerkers. Inmiddels is een bestuursakkoord
dienstverleningshandvest ontwikkeld, waarbij onder andere service-afspraken zijn gemaakt met de
aanbodorganisatie. Een verdere ontwikkeling van de beheerstools en beheersprocessen zoals
procesgericht werken, ingericht volgens bijvoorbeeld ITIL (Information technology infrastructure
library) moet aan ICT de gewenste kwaliteit voor ondersteuning geven. Het opstarten van een project
zaakgericht werken en digitalisering eind 2012 begin 2013 moet de informatievoorziening verder
professionaliseren. Daarnaast wordt aan de verdere realisatie van de basisregistraties en iNUP
afspraken gewerkt. Programmaplan BETER 2012-2013 is daarbij leidraad.
ICT en Informatievoorziening zijn een managementverantwoordelijkheid en behoeven aansturing en
opdrachtgeverschap. Informatiemanagement is in 2011 ingericht en vervolgens ingebed in de
Middelsee gemeenten, onder leiding van een aangestelde informatiemanager. Het functioneel
(applicatie)beheer wordt de komende tijd verder ontwikkeld. Het technisch (applicatie) beheer zal per
1 januari 2014 worden ondergebracht bij ISZF. Inmiddels ligt er sinds november 2011 een
intentieverklaring met ISZF en wordt in het najaar van 2012 een stappenplan voor duurzame
samenwerking met ISZF opgestart. Tijdens dit proces zullen de ogen niet gesloten zijn voor de politiek
bestuurlijke ontwikkelingen, die op dit moment spelen in de regio. Maar vanwege de reeds genoemde
56