snelle digitale ontwikkelingen en digitale eisen van o.a. de rijksoverheid past op dit moment geen 'pas op de plaats'. Planning Control Planning Control cyclus Om invulling te kunnen geven aan de kaderstellende en controlerende taak van de raad verschijnen er in 2013 vijf planning en control producten: de kadernota, de jaarstukken, de voorjaarsnotitie, de najaarsnotitie en de programmabegroting. De functie en het moment van verschijnen zijn als volgt: Verantwoording Voorbereiden Beheersen en sturen Plannen en begroten Datum: Mei Voorjaarsnotitie 2013 Juni Jaarstukken 2012 Juni Kadernota 2014 Oktober November Najaarsnotitie 2013 Programmabegroting 2014-2017 Accountantscontrole en rechtmatigheid Sinds 1 januari 2004 dienen de accountants van gemeenten, behalve een getrouwheidsonderzoek naar de jaarrekening, ook een rechtmatigheidonderzoek naar de in de jaarrekening verantwoorde baten, lasten en balansmutaties uit te voeren. Deze wijziging in de Gemeentewet is nader uitgewerkt in het Besluit Accountantscontrole Provincies en Gemeenten (BAPG). De rechtmatigheidcontrole brengt met zich mee dat het handhavingsbeleid moet worden getoetst en dat middels een beheersorganisatie ook achteraf door de accountant de toepassing van wet en regelgeving gecontroleerd moet kunnen worden. Wij zijn er als gemeenten in geslaagd op dit punt voor de jaarrekeningen van de afgelopen jaren een goedkeurde accountantsverklaring te verkrijgen. De uitdaging voor de komende jaren is dit te continueren, zonder te vervallen in een overmatige check- en controlecultuur. In 2011 is de accountantsdienst opnieuw aanbesteed. Ernst Young blijft de komende jaren de accountantscontrole verrichten. Administratieve organisatie Interne controle Mede gelet op het feit dat de accountant niet alleen een verklaring afgeeft over de betrouwbaarheid maar ook over rechtmatigheid, blijft de administratieve organisatie een belangrijke rol spelen. Jaarlijks worden de meest kritische bedrijfsprocessen onderzocht om te kunnen voldoen aan de eisen die in het kader van de rechtmatigheid aan de gemeente gesteld worden. Deze processen zullen onder andere getoetst worden aan het aanbestedingsbeleid, de financiele verordening ex artikel 212 en het budgethoudersreglement. Communicatie Binnen onze gemeentelijke organisatie vindt communicatie op twee niveaus plaats, enerzijds de interne communicatie. Dit is bijvoorbeeld communicatie tussen u als raad en ons college, tussen de sectorhoofden of tussen medewerkers onderling. Daarnaast communiceert de gemeentelijke organisatie ook met haar omgeving, de externe communicatie. De omgeving bestaat uit inwoners, maar ook uit bedrijven die zijn gevestigd in de gemeente, de leveranciers van de gemeente, omringende gemeenten, de provincie, het Rijk en de media. De 'digitale snelweg' is daarbij een van de belangrijkste instrumenten. Succesvolle externe communicatie is pas mogelijk als de interne communicatie goed werkt. Interne communicatie is een belangrijk managementinstrument, waarmee je de organisatie goed kunt informeren over de manier waarop de taken moeten worden uitgevoerd of over het te voeren beleid. In een tijd van ontwikkelingen in de gemeente is het van belang aandacht te blijven houden voor een goede interne en externe communicatie. 57

Historisch Centrum Leeuwarden

Notulen van de gemeenteraad van Leeuwarderadeel | 2012 | | pagina 96