1
Introductie
EE
I
Knelpunten
Doelstelling
De gemeente Leeuwarderadeel telt ruim 10.000 inwoners. In vier kernen wordt momenteel
basisonderwijs aangeboden op in totaal zeven basisscholen. Ten aanzien van (een deel van) de scholen
speelt momenteel een aantal knelpunten dat een toekomstperspectief wenselijk maakt:
Doling leerlingenaantallen: De dalende trend blijft zich de komende jaren doorzetten. Dit heeft
nadelige effecten op de exploitatie en het onderhoud van scholen voor zowel schoolbesturen als
gemeenten. Tevens wordt het een toenemende uitdaging om de onderwijskwaliteit op de
basisscholen op peil te houden.
Technische en functionele veroudering: De technische en functionele veroudering van
onderwijsgebouwen binnen de gemeente Leeuwarderadeel gaat onverminderd door. Een deel
van het bestand is nog up-to-date, maar dat geldt niet voor alle onderwijsgebouwen.
Stijgende energielasten: De vergoeding van de kant van de rijksoverheid compenseert al jaren niet
meer de stijgende energielasten waarmee schoolbesturen te maken hebben en krijgen. Dit geldt
zeker voor de gebouwen die zijn gerealiseerd in een tijd dat andere eisen aan de huisvesting
werden gesteld.
Exploitatieproblemen: Bovengenoemde ontwikkelingen leiden ertoe dat scholen steeds lastiger te
exploiteren zijn. Met name de kosten van kleine scholen trekken een sterke wissel op de totale
begroting van schoolbesturen. Hierdoor wordt het elkjaar moeilijker om een goede balans te
vinden tussen het realiseren van een sluitende exploitatie en het creeren van voldoende
voorwaarden voor kwalitatief goed onderwijs.
In een tijd dat de exploitatie van gemeentezijde en schoolbesturen onder druk staat, is het zaak een
toekomstvisie te ontwikkelen op het basisonderwijs, om zodoende tot een verstandige inzet van de
schaarse financiele middelen te komen. Behoud van onderwijskwaliteit voor leerlingen en
betaalbaarheid zijn hierbij de belangrijkste randvoorwaarden.
5/21
ICSadviseurs
25 September 2012