Ruimtedeling: Waar sprake is van een combinatie van scholen gaan we uit van een vergaande
ruimtelijke samenwerking daar waar het gaat om nevenruimten zoals personeelskamer,
gemeenschapsruimte, spreekkamers en buitenruimte. Naast een besparing op de investeringssom
betekent dit ook een efficientere exploitatie van de scholen: de meest duurzame vierkante meter
is immers de niet-gebouwde vierkante meter!
Voorkomen desinvesteringenHet uiteindelijk kunnen realiseren van een gewenst eindbeeld, kan
betekenen dat schoolbesturen op weg naar dit eindbeeld tijdelijk genoegen moeten nemen met
een niet-optimale huisvestingssituatie. Voorkomen moet immers worden dat investeringen
worden gedaan in gebouwen die niet op een verantwoorde wijze afgeschreven kunnen worden.
Transparante en uniforme afspraken: Voor afspraken met het onderwijsveld en organisaties voor
peuterspeelzaalwerk en kinderopvang zijn transparantie en uniformiteit het uitgangspunt. Dit
geldt onder meer voor de afspraken omtrent medegebruik van lokalen, huurtarieven en subsidies.
Geen exploitatiebijdrage gemeente: Schoolbesturen zijn zelf verantwoordelijk voor het exploiteren
van de onderwijsvoorzieningen. Dit impliceert dat de gemeente Leeuwarderadeel geen
verantwoordelijkheid inzake de exploitatie gaat overnemen van de schoolbesturen in de zin van
incidenteie of structurele een subsidiebijdrage. Wei kan de gemeente een rol spelen in het helpen
zoeken van bijvoorbeeld alternatieven voor de leegstand binnen scholen.
Gezamenlijk belong, eigen verantwoordelijkheid: De gemeente en de schoolbesturen hebben beide
een gezamenlijk belang, maar ook een eigen verantwoordelijkheid inzake onderwijshuisvesting.
Het gezamenlijke belang ligt in het aanbieden van kwalitatief goed onderwijs, een goede spreiding
van onderwijsvoorzieningen en adequate schoolgebouwen. De eigen verantwoordelijkheid van het
gemeentebestuur is gelegen in het bieden van voldoende adequate huisvesting. De eigen
verantwoordelijkheid van schoolbesturen is gelegen in onder andere de keuze voor het
onderwijsconcept, maatschappelijke verbreding en het instandhouden of opheffen van een school.
14/21
ICSadviseurs
25 September 2012