GEMEENTE LEEUWARDERADEEL 10 Stiens, 25 September 2012 Raadsvergadering: 15 november 2012 Voorstelnummer: 2012/ 64 Behandelend ambtenaar: E-mail: Telefoonnr. A. Posthuma a.po sthuma@leeuwarderadeel.nl 058-257 66 79 Onderwerp: Klachtenverordening gemeente Leeuwarderadeel 2012 Te nemen besluit: 1. Vaststellen bijgaande Klachtenverordening gemeente Leeuwarderadeel 2012 met bijbehorende toelichting onder gelijktijdig intrekking van de klachtenregeling gemeente Leeuwarderadeel 1999; 2.Een en ander bekend maken middels publicatie in de Stienser Omroeper, op de gemeentelijke website en in de Centrale Voorziening Decentrale Regelgeving. Korte inhoud: Het vaststellen van een nieuwe klachtenverordening. Inleiding: De huidige klachtenregeling van de gemeente Leeuwarderadeel dateert van 1999 en is op een aantal punten niet meer actueel. Om die reden wordt een nieuwe klachtenverordening ter vaststelling aangeboden. Nu het gaat om een groot aantal wijzigingen is gekozen voor een integrale wijziging, waarbij de oude klachtenregeling wordt ingetrokken en wordt vervangen door een nieuwe verordening. Argumenten: 1.1 Vanwege een aantal redenen is het wenselijk de huidige klachtenregeling te actualiseren. Zo is de gemeente Leeuwarderadeel voor de exteme klachtbehandeling sinds 2006 aangesloten bij de Nationale ombudsman. In de huidige klachtenregeling wordt daamaar nog geen verwijzing gemaakt. In de nieuwe klachtenverordening wordt daaromtrent wel een bepaling opgenomen in artikel 11 (klachtbehandeling in tweede instantie). 1.2 Daamaast zitten er in de huidige klachtenregeling enkele (juridische) onjuistheden. In de thans voorliggende klachtenverordening zijn die hersteld. 1.3 In de huidige klachtenregeling is het onderscheid tussen de taken van de klachtbehandelaar en de klachtencoordinator onduidelijk. In onderhavige klachtenverordening is deze taakverdeling duidelijker omschreven. 1.4 Tot slot is de (niet wettelijke) verplichting tot het opstellen van een jaarverslag over het aantal ingediende klachten niet opnieuw opgenomen in de verordening. Gelet op het geringe aantal klachten (circa 1 a 2 per jaar) dat binnen komt bij de gemeente Leeuwarderadeel volstaat een korte rapportage richting het college over het aantal en soort ingediende klachten. Dit was de afgelopen jaren ook al de praktijk. Het is wettelijk wel verplicht om de ingekomen klachten jaarlijks te publiceren. Daaraan wordt in de verordening gerefereerd (artikel 9:12a Algemene wet bestuursrecht). Nu de rapportage wordt gepubliceerd, is het op zich niet meer nodig de rapportage ter kennisgeving aan te

Historisch Centrum Leeuwarden

Notulen van de gemeenteraad van Leeuwarderadeel | 2012 | | pagina 77