GEMEENTE
LEEUWARDERADEEL
10
Stiens, 25 September 2012
Raadsvergadering: 15 november 2012
Voorstelnummer: 2012/ 64
Behandelend ambtenaar:
E-mail:
Telefoonnr.
A. Posthuma
a.po sthuma@leeuwarderadeel.nl
058-257 66 79
Onderwerp:
Klachtenverordening gemeente Leeuwarderadeel 2012
Te nemen besluit:
1. Vaststellen bijgaande Klachtenverordening gemeente Leeuwarderadeel 2012 met
bijbehorende toelichting onder gelijktijdig intrekking van de klachtenregeling gemeente
Leeuwarderadeel 1999;
2.Een en ander bekend maken middels publicatie in de Stienser Omroeper, op de
gemeentelijke website en in de Centrale Voorziening Decentrale Regelgeving.
Korte inhoud:
Het vaststellen van een nieuwe klachtenverordening.
Inleiding:
De huidige klachtenregeling van de gemeente Leeuwarderadeel dateert van 1999 en is op een
aantal punten niet meer actueel. Om die reden wordt een nieuwe klachtenverordening ter
vaststelling aangeboden. Nu het gaat om een groot aantal wijzigingen is gekozen voor een
integrale wijziging, waarbij de oude klachtenregeling wordt ingetrokken en wordt vervangen
door een nieuwe verordening.
Argumenten:
1.1 Vanwege een aantal redenen is het wenselijk de huidige klachtenregeling te actualiseren.
Zo is de gemeente Leeuwarderadeel voor de exteme klachtbehandeling sinds 2006
aangesloten bij de Nationale ombudsman. In de huidige klachtenregeling wordt daamaar
nog geen verwijzing gemaakt. In de nieuwe klachtenverordening wordt daaromtrent wel
een bepaling opgenomen in artikel 11 (klachtbehandeling in tweede instantie).
1.2 Daamaast zitten er in de huidige klachtenregeling enkele (juridische) onjuistheden. In de
thans voorliggende klachtenverordening zijn die hersteld.
1.3 In de huidige klachtenregeling is het onderscheid tussen de taken van de
klachtbehandelaar en de klachtencoordinator onduidelijk. In onderhavige
klachtenverordening is deze taakverdeling duidelijker omschreven.
1.4 Tot slot is de (niet wettelijke) verplichting tot het opstellen van een jaarverslag over het
aantal ingediende klachten niet opnieuw opgenomen in de verordening. Gelet op het
geringe aantal klachten (circa 1 a 2 per jaar) dat binnen komt bij de gemeente
Leeuwarderadeel volstaat een korte rapportage richting het college over het aantal en soort
ingediende klachten. Dit was de afgelopen jaren ook al de praktijk. Het is wettelijk wel
verplicht om de ingekomen klachten jaarlijks te publiceren. Daaraan wordt in de
verordening gerefereerd (artikel 9:12a Algemene wet bestuursrecht). Nu de rapportage
wordt gepubliceerd, is het op zich niet meer nodig de rapportage ter kennisgeving aan te