Artikel 10. Afdoening 1De klachtbehandelaar zendt een advies en eventuele aanbevelingen, aan het bestuursorgaan. Het verslag van het horen wordt aan dit advies gehecht. Het advies wordt ondertekend door de klachtbehandelaar en de klachtencoordinator. 2. Het bestuursorgaan handelt de klacht binnen zes weken of, na verdaging, binnen tien weken na de ontvangst van het klaagschrift af. Van een verdaging wordt door het bestuursorgaan voor afloop van de termijn van zes weken schriftelijk mededeling gedaan aan de klager en aan degene op wiens gedraging de klacht betrekking heeft. 3. Het bestuursorgaan informeert de klager en degene op wiens gedraging de klacht betrekking heeft schriftelijk en gemotiveerd over de bevindingen van het onderzoek naar de klacht en over de eventuele conclusies die daaruit getrokken zijn. Hoofdstuk IV. NATIONALE OMBUDSMAN Artikel 11. Klachtbehandeling in tweede instantie 1Bij de toezending van de bevindingen als bedoeld in artikel 9, derde lid, wordt klager meegedeeld dat hij, indien hij het niet eens is met de conclusie die uit het onderzoek is getrokken, binnen een jaar na de ontvangst van de bevindingen zijn klacht kan voorleggen aan de Nationale ombudsman te 's-Gravenhage. 2. De klachtencoordinator treedt namens de gemeente op als contactpersoon voor de Nationale ombudsman en is in die hoedanigheid belast met de volgende taken: a. het registreren en coordineren van de schriftelijke klachten die bij de Nationale ombudsman tegen de gemeente zijn ingediend en het verzorgen van de correspondentie daaromtrent; b. het adviseren van de bestuursorganen naar aanleiding van de bevindingen van de Nationale ombudsman; c. het opstellen van het verslag als bedoeld in artikel 12, eerste lid. Hoofdstuk V. RAPPORT AGE Artikel 12. Rapportage 1. De klachtencoordinator brengt jaarlijks voor 1 april aan het college een rapportage uit van alle schriftelijke klachten die in het voorafgaande jaar binnen de gemeente zijn behandeld. Ook wordt een overzicht verstrekt van alle klachten die in het voorafgaande jaar zijn ingediend bij de Nationale ombudsman. 2. Het rapport bevat informatie over het aantal en de aard van de klachten die formed in behandeling zijn genomen en voorts over de wijze waarop alle klachten zijn afgehandeld. 3. De geregistreerde klachten worden overeenkomstig artikel 9:12a van de Algemene wet bestuursrecht gepubliceerd. Hoofdstuk VI. SLOTBEPALINGEN Artikel 13 Intrekking De Klachtenregeling gemeente Leeuwarderadeel 1999 wordt ingetrokken. Artikel 14. Inwerkingtreding Deze verordening treedt in werking met ingang van de achtste dag volgende op de dag van openbare bekendmaking.

Historisch Centrum Leeuwarden

Notulen van de gemeenteraad van Leeuwarderadeel | 2012 | | pagina 82