Artikel 10. Afdoening
1De klachtbehandelaar zendt een advies en eventuele aanbevelingen, aan het
bestuursorgaan. Het verslag van het horen wordt aan dit advies gehecht. Het advies
wordt ondertekend door de klachtbehandelaar en de klachtencoordinator.
2. Het bestuursorgaan handelt de klacht binnen zes weken of, na verdaging, binnen tien
weken na de ontvangst van het klaagschrift af. Van een verdaging wordt door het
bestuursorgaan voor afloop van de termijn van zes weken schriftelijk mededeling
gedaan aan de klager en aan degene op wiens gedraging de klacht betrekking heeft.
3. Het bestuursorgaan informeert de klager en degene op wiens gedraging de klacht
betrekking heeft schriftelijk en gemotiveerd over de bevindingen van het onderzoek
naar de klacht en over de eventuele conclusies die daaruit getrokken zijn.
Hoofdstuk IV. NATIONALE OMBUDSMAN
Artikel 11. Klachtbehandeling in tweede instantie
1Bij de toezending van de bevindingen als bedoeld in artikel 9, derde lid, wordt klager
meegedeeld dat hij, indien hij het niet eens is met de conclusie die uit het onderzoek is
getrokken, binnen een jaar na de ontvangst van de bevindingen zijn klacht kan
voorleggen aan de Nationale ombudsman te 's-Gravenhage.
2. De klachtencoordinator treedt namens de gemeente op als contactpersoon voor de
Nationale ombudsman en is in die hoedanigheid belast met de volgende taken:
a. het registreren en coordineren van de schriftelijke klachten die bij de Nationale
ombudsman tegen de gemeente zijn ingediend en het verzorgen van de
correspondentie daaromtrent;
b. het adviseren van de bestuursorganen naar aanleiding van de bevindingen van de
Nationale ombudsman;
c. het opstellen van het verslag als bedoeld in artikel 12, eerste lid.
Hoofdstuk V. RAPPORT AGE
Artikel 12. Rapportage
1. De klachtencoordinator brengt jaarlijks voor 1 april aan het college een rapportage uit van
alle schriftelijke klachten die in het voorafgaande jaar binnen de gemeente zijn behandeld.
Ook wordt een overzicht verstrekt van alle klachten die in het voorafgaande jaar zijn
ingediend bij de Nationale ombudsman.
2. Het rapport bevat informatie over het aantal en de aard van de klachten die formed in
behandeling zijn genomen en voorts over de wijze waarop alle klachten zijn afgehandeld.
3. De geregistreerde klachten worden overeenkomstig artikel 9:12a van de Algemene wet
bestuursrecht gepubliceerd.
Hoofdstuk VI. SLOTBEPALINGEN
Artikel 13 Intrekking
De Klachtenregeling gemeente Leeuwarderadeel 1999 wordt ingetrokken.
Artikel 14. Inwerkingtreding
Deze verordening treedt in werking met ingang van de achtste dag volgende op de dag van
openbare bekendmaking.