KLACHTENVERORDENING GEMEENTE LEEUWARDERADEEL 2012 Artikelsgewijze toelichting Hoofdstuk I. ALGEMENE BEPALINGEN Artikel 1 Begripsbepalingen De omschrijving van het begrip 'klacht' is in overeenstemming met de Algemene wet bestuursrecht. Aangezien een uiting van ongenoegen in de praktijk sterk kan varieren is het begrip ruim gedefinieerd. Tevens moet duidelijk onderscheid worden gemaakt tussen klachten over gedragingen en meldingen over gebreken in de uitvoering van gemeentelijke taken (bijvoorbeeld loszittende tegels, overhangende takken of gaten in de weg). Deze meldingen worden in het dagelijks spraakgebruik ook wel als 'klacht' aangeduid. Dergelijke meldingen vallen echter niet onder deze klachtenverordening en het gemelde gebrek dient snel en praktisch door de betreffende cluster te worden afgedaan. Bij het begrip 'bestuursorgaan' zijn de gemeentelijke bestuursorganen van de gemeente vermeld. Individuele collegeleden en ambtenaren handelen in het algemeen namens een bestuursorgaan. Daarom worden gedragingen van deze personen toegerekend aan het bestuursorgaan dat in bestuurlijke zin daarvoor verantwoordelijk is. De functies 'klachtencoordinator' en 'klachtbehandelaar' en de taakinhoud daarvan zijn verder omschreven in artikel 3 van de verordening. Artikel 2. Fasering De klachtbehandeling kent in de praktijk drie fasen. In artikel 2 wordt dit nader gespecificeerd. Vaak wendt een klager zich eerst mondeling of persoonlijk tot het bestuursorgaan. De ontvanger van de klacht tracht dan in eerste instantie een en ander direct op te lossen en de klager tevreden te stellen. Indien dit slaagt is verdere behandeling van de klacht niet nodig. Mocht er geen oplossing worden gevonden, dan wordt de klager gewezen op de mogelijkheid van de schriftelijke klachtbehandeling. De behandeling van de klacht vindt dan nog steeds intern plaats door de klachtbehandelaar en de klachtencoordinator die advies uitbrengen aan het bestuursorgaan over de klacht. Mocht ook alsdan de klager niet tevreden zijn over de afhandeling van zijn klacht, dan kan hij zich wenden tot de Nationale Ombudsman waarbij de gemeente Leeuwarderadeel sinds 2006 bij aangesloten is. Artikel 3. Klachtencoordinator en klachtbehandelaar Het college benoemt een klachtencoordinator en klachtbehandelaar. De klachtencoordinator ziet er op toe dat de afhandeling van de klacht geschiedt overeenkomstig de daarvoor geldende wettelijke bepalingen, treft voorbereidende werkzaamheden voor de hoorzitting en stelt samen met de klachtbehandelaar het verslag van de hoorzitting en het uit te brengen advies aan het bestuursorgaan op. De klachtbehandelaar stelt de klager en de beklaagde in de gelegenheid te worden gehoord, leidt te hoorzitting, onderzoekt de klacht en brengt samen met de klachtencoordinator een advies uit aan het bestuursorgaan. Hoofdstuk II. MONDELINGE KLACHTEN Artikel 4. Indiening en afhandeling Klachten kunnen zowel mondeling, ook telefonisch, als schriftelijk worden ingediend. Als algemene regel geldt dat het bestuur moet zorgen voor een zorgvuldige afdoening van die klachten. Wat een zorgvuldige afdoening precies inhoudt zal van geval tot geval verschillen.

Historisch Centrum Leeuwarden

Notulen van de gemeenteraad van Leeuwarderadeel | 2012 | | pagina 84