KLACHTENVERORDENING GEMEENTE LEEUWARDERADEEL 2012
Artikelsgewijze toelichting
Hoofdstuk I. ALGEMENE BEPALINGEN
Artikel 1 Begripsbepalingen
De omschrijving van het begrip 'klacht' is in overeenstemming met de Algemene wet
bestuursrecht. Aangezien een uiting van ongenoegen in de praktijk sterk kan varieren is het
begrip ruim gedefinieerd. Tevens moet duidelijk onderscheid worden gemaakt tussen klachten
over gedragingen en meldingen over gebreken in de uitvoering van gemeentelijke taken
(bijvoorbeeld loszittende tegels, overhangende takken of gaten in de weg). Deze meldingen
worden in het dagelijks spraakgebruik ook wel als 'klacht' aangeduid. Dergelijke meldingen
vallen echter niet onder deze klachtenverordening en het gemelde gebrek dient snel en
praktisch door de betreffende cluster te worden afgedaan.
Bij het begrip 'bestuursorgaan' zijn de gemeentelijke bestuursorganen van de gemeente
vermeld. Individuele collegeleden en ambtenaren handelen in het algemeen namens een
bestuursorgaan. Daarom worden gedragingen van deze personen toegerekend aan het
bestuursorgaan dat in bestuurlijke zin daarvoor verantwoordelijk is.
De functies 'klachtencoordinator' en 'klachtbehandelaar' en de taakinhoud daarvan zijn
verder omschreven in artikel 3 van de verordening.
Artikel 2. Fasering
De klachtbehandeling kent in de praktijk drie fasen. In artikel 2 wordt dit nader
gespecificeerd. Vaak wendt een klager zich eerst mondeling of persoonlijk tot het
bestuursorgaan. De ontvanger van de klacht tracht dan in eerste instantie een en ander direct
op te lossen en de klager tevreden te stellen. Indien dit slaagt is verdere behandeling van de
klacht niet nodig. Mocht er geen oplossing worden gevonden, dan wordt de klager gewezen
op de mogelijkheid van de schriftelijke klachtbehandeling. De behandeling van de klacht
vindt dan nog steeds intern plaats door de klachtbehandelaar en de klachtencoordinator die
advies uitbrengen aan het bestuursorgaan over de klacht. Mocht ook alsdan de klager niet
tevreden zijn over de afhandeling van zijn klacht, dan kan hij zich wenden tot de Nationale
Ombudsman waarbij de gemeente Leeuwarderadeel sinds 2006 bij aangesloten is.
Artikel 3. Klachtencoordinator en klachtbehandelaar
Het college benoemt een klachtencoordinator en klachtbehandelaar. De klachtencoordinator
ziet er op toe dat de afhandeling van de klacht geschiedt overeenkomstig de daarvoor
geldende wettelijke bepalingen, treft voorbereidende werkzaamheden voor de hoorzitting en
stelt samen met de klachtbehandelaar het verslag van de hoorzitting en het uit te brengen
advies aan het bestuursorgaan op. De klachtbehandelaar stelt de klager en de beklaagde in de
gelegenheid te worden gehoord, leidt te hoorzitting, onderzoekt de klacht en brengt samen
met de klachtencoordinator een advies uit aan het bestuursorgaan.
Hoofdstuk II. MONDELINGE KLACHTEN
Artikel 4. Indiening en afhandeling
Klachten kunnen zowel mondeling, ook telefonisch, als schriftelijk worden ingediend. Als
algemene regel geldt dat het bestuur moet zorgen voor een zorgvuldige afdoening van die
klachten. Wat een zorgvuldige afdoening precies inhoudt zal van geval tot geval verschillen.