Bij een mondeling of telefonisch ingediende klacht kan het geven van opheldering of het aanbieden van verontschuldigingen vaak een goede reactie zijn. Hoofdstuk III. INDIENING VAN SCHRIFTELIJKE KLACHTEN Artikel 5. Wijze van indiening Ook bij schriftelijke ingediende klachten kan een snelle en informele wijze van behandelen resultaat hebben. Anderzijds kan het schriftelijk tot uitdrukking brengen van een klacht ook wijzen op de behoefte de zaak wat diepgaander te doen onderzoeken. Daarom is voor schriftelijke klachten, die aan een aantal eisen voldoen, een procedure voorgeschreven. Indien de klacht mondeling niet tot tevredenheid van de klager wordt afgedaan wordt op de mogelijkheid gewezen van schriftelijke klacht behandeling. In artikel 5 is aangegeven welke gegevens minimaal in een klacht moeten zijn opgenomen. Dit sluit aan bij de Algemene wet bestuursrecht, artikel 9:4. Daarin wordt artikel 6:5 derde lid van de Algemene wet bestuursrecht van overeenkomstige toepassing verklaard. Daardoor wordt de verantwoordelijkheid voor een vertaling van een klaagschrift dat in een vreemde taal is gesteld, indien deze nodig is voor een behoorlijke behandeling van het klaagschrift, gelegd bij de klager. Anonieme klachten worden in beginsel niet in behandeling genomen. Volgens een uitspraak van de Nationale ombudsman lijdt dit beginsel uitzondering, indien de klager zwaarwegende belangen heeft anoniem te blijven. De anonieme klager dient op een zodanig wijze kenbaar en bereikbaar te zijn, dat zijn klacht naar behoren kan worden onderzocht. In lid 2 van het artikel is geregeld dat verdere klachtbehandeling vervalt, zodra naar tevredenheid van de klager tegemoet is gekomen aan de klacht. Het artikellid vomit een aanvulling op artikel 9:5 van de Algemene wet bestuursrecht. Artikel 6. Ontvangst en registratie Uit praktisch oogpunt verdient het aanbeveling de schriftelijke klachten in te dienen bij een centraal punt. Daartoe is de klachtencoordinator aangewezen. Een goede registratie van klachten is van belang in het kader van een goede en tijdige behandeling- en afdoeningsprocedure. Ook voor de jaarlijkse publicatieplicht, voor wat betreft de aard en het aantal klachten dat het voorgaande jaar is ingekomen, is een en ander van belang. Hierdoor wordt het tevens mogelijk om de kwaliteit van de dienstverlening op onderdelen te meten en structurele maatregelen te treffen tot verbetering, indien een patroon in de klachten wordt ontdekt. Indien een klacht niet de gegevens vermeldt die nodig zijn voor een goede behandeling kan de klacht buiten behandeling worden gelaten. Allereerst dient de klager echter in de gelegenheid te worden gesteld om eventuele tekortkomingen te herstellen. Op grond van lid 3 dient de ontvangst van de klacht binnen een week te worden bevestigd. De Nationale ombudsman hanteert als lijn dat de ontvangst van een klaagschrift bimien uiterlijk twee weken na de ontvangst moet worden bevestigd. Een ontvangstbevestiging is echter niet nodig als het klaagschrift binnen twee a drie weken wordt afgehandeld (No 30 September 2003 JB 2003/631). Hoofdstuk III. BEHANDELING VAN SCHRIFTELIJKE KLACHTEN Artikel 7. Niet verplicht tot klachtbehandeling Het bestuursorgaan is niet verplicht een klacht te behandelen indien zich een of meer van de omstandigheden als genoemd in lid 1 en/of lid 2 van artikel 9:8 Algemene wet bestuursrecht

Historisch Centrum Leeuwarden

Notulen van de gemeenteraad van Leeuwarderadeel | 2012 | | pagina 85