Herindelingen maken gemeenten duurder: het kost veel geld. Hierop geeft de heer Von Grumbkow aan dat onderzoeken inderdaad uitwijzen dat het niet goedkoper wordt, maar dat er wel zichtbare verbeteringen optreden (bestuurlijk vermogen, kwaliteit van dienstverlening, etc.) Hoe groot is de kans dat de gemeente wordt gesplitst? De burgemeester geeft aan dat deze kans, gezien het standpunt en vigerend beleid van de provincie, zeer klein is. Kunt u nog een avond organiseren voor het referendum als alle voor- en nadelen bekend zijn? De burgemeester geeft aan hier gehoor aan te geven. Zijn er vergelijkbare situaties in het land waar lering uit te halen is? Waar gaat het goed? Waar gaat het minder goed? De heer Von Grumbkow geeft hierop aan dat er zowel goede voorbeelden, als minder goede voorbeelden in het land te vinden zijn. Hoe zit het met de onafhankelijkheid en objectiviteit in het proces? De burgemeester geeft hierop aan dat er een referendumcommissie is ingesteld (zonder politieke binding met Leeuwarderadeel). Deze commissie stelt de vraagstelling voor het referendum vast en voert de eindredactie op de voorlichtingskrant die alle relevante informatie bevat en voor het referendum aan iedere inwoner wordt toegezonden, opdat een zorgvuldige keuze gemaakt kan worden. Britsum (29 november) Op 29 november kwamen zo'n 60 Britsumers bijeen in Dorpshuis Britsenburgh in Britsum. De avond startte met een welkomstwoord van de burgemeester en een inleiding door de heer Von Grumbkow. Vervolgens werd in een plenaire setting het gesprek gevoerd. Onderstaand een weergave van dit gesprek uitgesplitst in vragen en opmerkingen. Opmerkingen De heer Lubbers startte met een betoog waarin hij duidelijk maakte dat voor hem herindeling geen goede optie is: schaalvergroting heeft in allerlei sectoren tot weinig goeds geleid. Hij wil twee opties toevoegen: zelfstandig blijven of samenwerking met plattelandsgemeenten (hij noemt hierbij de Middelsee-gemeenten). De burgemeester reageert hierop dat kleinere gemeenten in Nederland de uitdaging die op hen afkomt (door bezuinigingen en decentralisaties vanuit het Rijk) niet alleen aankunnen. Een kleine organisatie is kwetsbaar (0,5e medewerker op onderwijs bijvoorbeeld). De gemeenteraad heeft besloten niet af te wachten, maar de stap naar herindeling nu te maken zodat er nog iets te kiezen is. Het is te gek dat we moeten kiezen tussen Noardwest en Leeuwarden: in Leeuwarden is alles goed geregeld, dus we moeten voor Leeuwarden gaan. Achter de keuzes moet een verhaal zitten: voor- en nadelen van beide opties, anders kun je niet kiezen. De burgemeester geeft hierop aan dat voorafgaand aan het referendum in een voorlichtingskrant informatie van deze aard beschikbaar wordt gesteld waarop de inwoners hun keuze kunnen baseren. De raad wil graag naar de burgers luisteren: laten ze dan zeggen dat het referendum bindend is. De zuidelijke dorpen zijn uitermate tevreden over het dorpenbeleid van Leeuwarden. Het is belachelijk hoe de drie fracties reageren in de Stienser omroeper. Leer van de les in Sudwest en neem genoeg tijd voor het proces. Vragen Wat was de opkomst van de enquete? Er zijn 177 enquetes binnen gekomen. Hoe ziet het referendum eruit? De heer Von Grumbkow antwoord hierop dat een referendum eruit ziet als een reguliere verkiezing. Iedere kiesgerechtigde inwoner van Leeuwarderadeel krijgt een oproepkaart en de stembussen zijn van's ochtends 7u tot 21 u geopend. Keuze voor Noardwest of Leeuwarden? Pagina 30 van 31

Historisch Centrum Leeuwarden

Notulen van de gemeenteraad van Leeuwarderadeel | 2012 | | pagina 115