Gedragsmode! wegverharding Conditie Tijtl ondergrens CROW (risicoarm). Bij de ondergrens CROW is het uitgangspunt de risico's uit te sluiten in het wegbeheer. Het wegbeheerplan is leidend, de aangegeven maatregelen worden binnen het vooraf uitgestippelde tijdpad uitgevoerd. Dit scenario leidt tot een maximaal budget. Het is een risico arme methode. Onderhouden op basis van de bovengrens is kiezen voor het risicovolle scenario. Het uitgangspunt is dat alle onzekerheden meezitten. Aan het eind van het tijdspad worden de beheermaatregelen uitgevoerd. Het is echter wel een risicovol scenario. Weersinvloeden kunnen leiden tot een versnelde achteruitgang van de onderhoudstoestand. Onderhoud wat niet wordt uitgevoerd zal worden doorgeschoven waardoor een zwaardere en duurdere onderhoudsmaatregel benodigd is. Het toepassen van een zwaardere onderhoudsmaatregel door het uitstellen van tijdig onderhoud is kapitaalvemietiging. Een te laag onderhoudsbudget resulteert in een verhoogd risico ten aanzien van ongevallen en de daarbij behorende aansprakelijkheidsclaims. Het beschikbare budget wordt daar ingezet waar dit het meest nodig is. De cluster Beheer heeft de afgelopen jaren met het beschikbare budget op professionele wijze keuzes gemaakt voor het maximale resultaat. De aanbevelingen van de notitie "Economisch rationeel wegenbeheer, een benadering voor het CROW niveau" gedateerd 9 oktober 2012 van Grontmij (bijlage) zijn de afgelopen jaren al toegepast. Praktisch wordt het weg beheersplan 2012-2016 uitgevoerd op basis van de bovengrens CROW (risicovol). Taanleg 2. Het beschikbare budget naar rato verdelen over asfalt- en elementenverharding. In het wegenbeheerplan 2012-2016 wordt net als in het rapport "Economisch rationeel wegbeheer" van Grontmij geadviseerd om alleen asfalt onderhoud uit te voeren. Het

Historisch Centrum Leeuwarden

Notulen van de gemeenteraad van Leeuwarderadeel | 2012 | | pagina 150