onderhoud aan wegen met elementen verharding zou zich moeten beperken tot herstraten ter plaatse van emstige beschadigingen. M.a.w. alleen klein onderhoud aan wegen met elementen verharding. Als risico wordt genoemd het comfort,aanzien en veiligheid van een wegvak. De keuze voor alleen onderhoud aan asfaltwegen zou betekenen dat het beeld van de openbare ruimte binnen de dorpen versoberd. Het aanzien en de uitstraling hebben een negatief effect op de leefbaarheid. De klachten zullen toenemen hierdoor is er een hoger budget klein- en ad-hoc onderhoud nodig. Ad- hoc onderhoud bestaat voomamelijk uit meldingen van burgers, klein onderhoud zijn veelal schades. De genoemde punten als comfort, aanzien en veiligheid zijn een reden om niet alleen asfaltonderhoud te plegen. Maar de keuze te maken om het buget wegen naar rato te verdelen over asfalt- en elementen verharding zoals in onderstaande overzicht in aangegeven. Budgetverdeling 2012-2021 naar rato (70%) Asfaltverhardingen Elementen verharding (inch Empatec) Klein onderhoud Ad-Hoc onderhoud Bermonderhoud Totaal Budget Het budget wegen wordt momenteel naar rato verdeeld over asfalt- en elementen verharding. 266.375 70% 196.975 70% 18.925 70% 21.030 70% 14.725 70% €518.030 3. Risico aanvaarden dat er incidenteel extra budget nodig is om kapitaalvernietiging op wegen te voorkomen. De wegenwet eist van de beheerder "goed rentmeesterschap" Dit betekent dat de beheerder ervoor moet zorgen dat het kapitaal dat in de wegen is gei'nvesteerd in stand blijfit door tijdig onderhoud te plegen. Het technisch beheer, onderhoud wat niet is uitgevoerd is doorgeschoven waardoor een zwaardere en duurdere maatregel mogelijk benodigd is. Deze verzwaring leidt tot hogere kosten en heeft kapitaalvernietiging tot gevolg. In de budgetten is niet meegewogen het afvoeren van teerhoudend asfalt. In het verleden is op veel plaatsen in de gemeente teerhoudend asfalt toegepast of zijn constructieve keuzes gemaakt die nu veel extra kosten met zich mee brengen. Daamaast is het gevolg van de keuze voor beheren op de bovengrens CROW(risicovol) dat er incidenteel onverwachte kosten kunnen ontstaan. Door te kiezen voor het beheren op de bovengrens wordt geaccepteerd dat er incidenteel extra budget nodig is om kapitaalvernietiging te voorkomen. Gewenste situatie. In de conclusie en aanbevelingen van het wegenbeheerprogramma 2012-2016 wordt aangegeven dat het onderhoudsniveau voor zowel asfalt als elementen minder is dan dat van een goed onderhouden wegennet. Om wel op het gewenste niveau te komen zijn een aantal aanbevelingen en budgetten aangegeven in het beheerplan wegen. Het uitvoeren van de aanbevelingen heeft onze voorkeur. De cluster Beheer is zich echter bewust dat uit financieel oogpunt het niet haalbaar is om alle aanbevelingen uit te voeren. Vandaar het advies om te beheren op de bovengrens (risicovol) ondanks de risico's die daaraan kleven.

Historisch Centrum Leeuwarden

Notulen van de gemeenteraad van Leeuwarderadeel | 2012 | | pagina 151