onderhoud aan wegen met elementen verharding zou zich moeten beperken tot herstraten ter
plaatse van emstige beschadigingen. M.a.w. alleen klein onderhoud aan wegen met elementen
verharding. Als risico wordt genoemd het comfort,aanzien en veiligheid van een wegvak.
De keuze voor alleen onderhoud aan asfaltwegen zou betekenen dat het beeld van de
openbare ruimte binnen de dorpen versoberd. Het aanzien en de uitstraling hebben een
negatief effect op de leefbaarheid. De klachten zullen toenemen hierdoor is er een hoger
budget klein- en ad-hoc onderhoud nodig. Ad- hoc onderhoud bestaat voomamelijk uit
meldingen van burgers, klein onderhoud zijn veelal schades. De genoemde punten als
comfort, aanzien en veiligheid zijn een reden om niet alleen asfaltonderhoud te plegen. Maar
de keuze te maken om het buget wegen naar rato te verdelen over asfalt- en elementen
verharding zoals in onderstaande overzicht in aangegeven.
Budgetverdeling 2012-2021 naar rato (70%)
Asfaltverhardingen
Elementen verharding (inch Empatec)
Klein onderhoud
Ad-Hoc onderhoud
Bermonderhoud
Totaal Budget
Het budget wegen wordt momenteel naar rato verdeeld over asfalt- en elementen verharding.
266.375
70%
196.975
70%
18.925
70%
21.030
70%
14.725
70%
€518.030
3. Risico aanvaarden dat er incidenteel extra budget nodig is om kapitaalvernietiging
op wegen te voorkomen.
De wegenwet eist van de beheerder "goed rentmeesterschap" Dit betekent dat de beheerder
ervoor moet zorgen dat het kapitaal dat in de wegen is gei'nvesteerd in stand blijfit door tijdig
onderhoud te plegen. Het technisch beheer, onderhoud wat niet is uitgevoerd is
doorgeschoven waardoor een zwaardere en duurdere maatregel mogelijk benodigd is. Deze
verzwaring leidt tot hogere kosten en heeft kapitaalvernietiging tot gevolg. In de budgetten is
niet meegewogen het afvoeren van teerhoudend asfalt. In het verleden is op veel plaatsen in
de gemeente teerhoudend asfalt toegepast of zijn constructieve keuzes gemaakt die nu veel
extra kosten met zich mee brengen. Daamaast is het gevolg van de keuze voor beheren op de
bovengrens CROW(risicovol) dat er incidenteel onverwachte kosten kunnen ontstaan. Door te
kiezen voor het beheren op de bovengrens wordt geaccepteerd dat er incidenteel extra budget
nodig is om kapitaalvernietiging te voorkomen.
Gewenste situatie.
In de conclusie en aanbevelingen van het wegenbeheerprogramma 2012-2016 wordt
aangegeven dat het onderhoudsniveau voor zowel asfalt als elementen minder is dan dat van
een goed onderhouden wegennet. Om wel op het gewenste niveau te komen zijn een aantal
aanbevelingen en budgetten aangegeven in het beheerplan wegen. Het uitvoeren van de
aanbevelingen heeft onze voorkeur. De cluster Beheer is zich echter bewust dat uit financieel
oogpunt het niet haalbaar is om alle aanbevelingen uit te voeren. Vandaar het advies om te
beheren op de bovengrens (risicovol) ondanks de risico's die daaraan kleven.