Zie de bijlage waarin uitgebreid op dit onderdeel wordt ingegaan.
13
4.7 Wijk-en dorpenbeleid5
De gemeente Leeuwarden is nadrukkelijk gemeente van stad en dorpen. Dorpen en dorpsbelangen
mogen daarom rekenen op goed relatiebeheer, op goede informatie en op budget. Elk dorp heeft
een dorpenwethouder, - manager en -beheerder. Ook heeft elk dorp de beschikking over een eigen
gemeentelijk budget om zelf investeringen in het dorp en het dorpsleven te doen.
4.8 Aanvragen van vergunningen
In Leeuwarden zijn voor de meeste vergunningen via de website aanvraagformulieren beschikbaar.
4.9 Klachtenbehandeling
Het aantal klachten over de gemeente Leeuwarden varieerde afgelopen jaren tussen 150 en 200
per jaar. De Gemeente Leeuwarden handelt klachten binnen 6 tot 10 weken af. Vanaf maart 2012
is er een klachtenbemiddelaar bij de gemeente actief. Deze klachtenbemiddelaar probeert
ingediende klachten binnen enkele weken op een informele wijze af te handelen. Dit lukt in
ongeveer 75% van de gevallen. Mede door de publiciteit rond de invoering van de
klachtenbemiddelaar, lijkt het aantal ingediende klachten in 2012 hoger uit te komen dan
voorgaande jaren.
4.10 Bezwaarschriften Leeuwarden
In 2011 zijn er, uitgezonderd bezwaren met betrekking tot belastingen, 756 bezwaarschiften
ingediend. Hiervan is overigens een substantieel deel ingetrokken of niet-ontvankelijk verklaard.
Het bestuursorgaan wordt over het ingediende bezwaarschrift geadviseerd door een onafhankelijke
adviescommissie. De onafhankelijke adviescommissie heeft verschillende kamers: de algemene
kamer, sociale zekerheidskamer en personeelskamer.
4.11 Openingstijden stadskantoor/gemeentehuis Leeuwarden
Via het digitale loket van de gemeente Leeuwarden kan allerlei informatie worden verkregen en
kunnen zaken als paspoorten worden aangevraagd. Het digitale loket is 24 uur per dag bereikbaar.
Het stadskantoor in Leeuwarden is dagelijks van 8.30 - 17.00 uur geopend voor publiek en op
donderdag tot 19.30 uur.
4.12 Dienstverlening bedrijven
Voor vragen over bijvoorbeeld vergunningen en vestigingsmogelijkheden kan de (startende)
ondernemer terecht bij de balie in het Stadskantoor. De gemeentelijke disciplines waarmee
ondernemers veel te maken hebben, zoals Grond, Economie en Vastgoed, Milieu, Bouwen etc.
werken samen in een servicepunt. Ondernemers die zich melden, krijgen zoveel mogelijk een vaste
contactpersoon.