4. Relevante ontwikkelingen
We zien een aantal ontwikkelingen die van sterke invloed zijn op de toekomst van het
gebied en het besturen ervan. Ten eerste is dat de bevolkingsontwikkeling. Ten tweede
zien we een toenemende druk op taken en financien van het lokale bestuur. Ten derde
zien we in Fryslan een beweging in de inrichting van het lokaal bestuur: gemeenten
zoeken elkaar op. Ook dit heeft betekenis voor Noardwest-Fryslan.
4.1Bevolkingsontwikkeling Noardwest-FryslAn
Vergrijzing en ontgroening leggen in veel regio's druk op de bevolkingssamenstelling en
de daarmee gepaard gaande vitaliteit van gemeenschappen. Nederland kent een aantal
regio's waar de bevolking krimpt. Noardwest-Fryslan heeft in 2010 onderzoek laten doen
naar de demografische ontwikkeling. Hieruit blijkt dat Noardwest-Fryslan nog geen
typische krimpregio is. De verwachting is dat het aantal inwoners min of meer stabiel blijft.
Hoewel volgens de prognose de bevolking in totaliteit niet zal krimpen, verandert deze in
de nabije toekomst wel van samenstelling:
Het aantal ouderen neemt sterk toe (vergrijzing).
Het aantal kinderen neemt sterk af (ontgroening).
Minder gezinnen, meer alleenstaanden.
Een kleinere beroepsbevolking.
4.2. Toenemende taken en complexiteit taken lokaal bestuur
Globalisering, informatisering en schaarste door financiele en economische crises trekken
een stevige wissel op onze samenleving. Op dit moment staan we dan ook voor een
fundamentele herorientatie op sociaal-maatschappelijk en economisch gebied. Grote
decentralisatiebewegingen zijn ingezet. Naar verwachting zullen deze bewegingen door
het nieuwe kabinet wordt doorgezet, want in partijprogramma's is duidelijk de lijn te zien
dat gemeenten in Nederland (nog meer) als 'eerste overheid', dicht bij de burger, moeten
gaan optreden. Waarbij voor gemeenten het zwaartepunt verschuift van 'zelf regelen' naar
condities scheppen voor burgers en maatschappelijke partners om zoveel mogelijk samen
en op eigen kracht problemen op te lossen en resultaten te bereiken. Zowel op de schaal
van de lokale gemeenschappen in dorpen en steden als op regionale en provinciale
schaal. Gemeenten moeten daaraan richting geven en worden verantwoordelijk voor de
financiering. De opgaven worden er de komende jaren beslist niet eenvoudiger op. Dat
maakt het voor gemeenten steeds ingewikkelder alle taken op een goed kwaliteitsniveau
uit te voeren. Daarbij komt dat verschillende opgaven vragen om een robuuste aanpak op
verschillende schaalniveaus.
Noardwest Fryslan
Rapport fase 1
PAGINA7VAN31