4. Relevante ontwikkelingen We zien een aantal ontwikkelingen die van sterke invloed zijn op de toekomst van het gebied en het besturen ervan. Ten eerste is dat de bevolkingsontwikkeling. Ten tweede zien we een toenemende druk op taken en financien van het lokale bestuur. Ten derde zien we in Fryslan een beweging in de inrichting van het lokaal bestuur: gemeenten zoeken elkaar op. Ook dit heeft betekenis voor Noardwest-Fryslan. 4.1Bevolkingsontwikkeling Noardwest-FryslAn Vergrijzing en ontgroening leggen in veel regio's druk op de bevolkingssamenstelling en de daarmee gepaard gaande vitaliteit van gemeenschappen. Nederland kent een aantal regio's waar de bevolking krimpt. Noardwest-Fryslan heeft in 2010 onderzoek laten doen naar de demografische ontwikkeling. Hieruit blijkt dat Noardwest-Fryslan nog geen typische krimpregio is. De verwachting is dat het aantal inwoners min of meer stabiel blijft. Hoewel volgens de prognose de bevolking in totaliteit niet zal krimpen, verandert deze in de nabije toekomst wel van samenstelling: Het aantal ouderen neemt sterk toe (vergrijzing). Het aantal kinderen neemt sterk af (ontgroening). Minder gezinnen, meer alleenstaanden. Een kleinere beroepsbevolking. 4.2. Toenemende taken en complexiteit taken lokaal bestuur Globalisering, informatisering en schaarste door financiele en economische crises trekken een stevige wissel op onze samenleving. Op dit moment staan we dan ook voor een fundamentele herorientatie op sociaal-maatschappelijk en economisch gebied. Grote decentralisatiebewegingen zijn ingezet. Naar verwachting zullen deze bewegingen door het nieuwe kabinet wordt doorgezet, want in partijprogramma's is duidelijk de lijn te zien dat gemeenten in Nederland (nog meer) als 'eerste overheid', dicht bij de burger, moeten gaan optreden. Waarbij voor gemeenten het zwaartepunt verschuift van 'zelf regelen' naar condities scheppen voor burgers en maatschappelijke partners om zoveel mogelijk samen en op eigen kracht problemen op te lossen en resultaten te bereiken. Zowel op de schaal van de lokale gemeenschappen in dorpen en steden als op regionale en provinciale schaal. Gemeenten moeten daaraan richting geven en worden verantwoordelijk voor de financiering. De opgaven worden er de komende jaren beslist niet eenvoudiger op. Dat maakt het voor gemeenten steeds ingewikkelder alle taken op een goed kwaliteitsniveau uit te voeren. Daarbij komt dat verschillende opgaven vragen om een robuuste aanpak op verschillende schaalniveaus. Noardwest Fryslan Rapport fase 1 PAGINA7VAN31

Historisch Centrum Leeuwarden

Notulen van de gemeenteraad van Leeuwarderadeel | 2012 | | pagina 61