5.2. Bereikbaarheid
Hoe staat het gebied er nu voor?
De bereikbaarheid, zowel in de fysieke infrastructuur als in de zin van digitale
voorzieningen, kan een impuls gebruiken in het gebied. Daartoe werken de gemeenten
Leeuwarderadeel, het Bildt, Menameradiel, Franekeradeel, Harlingen en Littenseradiel
samen aan bereikbaarheid rond de pilot 'Voorzieningen bereikbaar'. Centraal staat het in
de praktijk experimenteren en ervaring opdoen met nieuwe modellen van bereikbaarheid
en voorzieningen, waarin alternatieve vormen van mobiliteit en internettoepassingen een
plek krijgen. De pilot wordt uitgewerkt in twee deelpilots:
Deelpilot 'Sterke OV-lijnen aanvullend vervoer'.
Deelpilot 'Privaat vervoer sociale (dorps)media'.
Op dit moment is deze pilot in de zogenoemde 'uitvoeringsfase'. Deze fase bestaat uit
twee deelfases: orientatie en uitvoering. De orientatiefase is nu in gang gezet en centraal
hierin staat de betrokkenheid van maatschappelijke instellingen en bedrijfsleven. In twee
'werkgebieden' (Littenseradeel, Het Bildt en een deel van Leeuwarderadeel) wordt in
werkgroepen bestaande uit een ambtelijke afvaardiging van de gemeenten,
dorpsbelangen, bedrijven en ondernemersverenigingen nagedacht over mogelijke
oplossingen voor geldende problematiek zoals het ontbreken van openbaar vervoer in
een aantal dorpen.
Wat zijn de opgaven?
Het gebied kent de kracht van stedelijke kernen en karakteristieke dorpen. Veel van de
inwoners van de dorpen en het buitengebied zijn aangewezen op stedelijke kernen voor
een groot aantal voorzieningen. Dat zal in de toekomst nog meer het geval zijn.
Hierom is mobiliteit en bereikbaarheid voor de inwoners van Noardwest-Fryslan van grote
waarde voor het leven in de dorpen en het buitengebied. Bereikbaarheid is ook belangrijk
voor de economische functie van het gebied.
Wat zijn de Noardwest-Fryske ambities? Waar versterken de gemeenten elkaar?
Naast de doorontwikkeling in lijn met de pilot 'voorzieningen bereikbaar' zullen de
gemeenten met elkaar een visie ontwikkelen op het vervoerbeleid op regionale schaal. De
vraag moet beantwoord worden wat in het gebied nodig is voor een goede bereikbaarheid
van de belangrijkste voorzieningen. Dit is bij uitstek een 'gemeentegrensoverschrijdend'
vraagstuk op systeemniveau, waarbij gezamenlijkheid sterke meerwaarde heeft; buslijnen
stoppen immers niet bij gemeentegrenzen. Daarnaast staan bestuurders voor de
ondersteuning van toepassingen van nieuwe media: het stimuleren van het nieuwe
werken en sociale dorpsmedia. Dit draagt bij aan zelfredzaamheid en onderlinge hulp.
5.3. LEEFBAARHEID
Leefbaarheid onderscheiden we in wonen, voorzieningenniveau en zorg en welzijn.
5.3.1. WONEN
Hoe staat het gebied er nu voor?
De vraag naar woningen verandert. Als gevolg van de bevolkingsontwikkelingen komt er
meer vraag naar seniorenwoningen en om de leeftijdsopbouw in het gebied in evenwicht
NOARDWEST FRYSLAN
Rapport fase 1
PAGINA 10 VAN 31