afstemming en promotie. Door de kracht van samenwerkingsverbanden als Westergo en BOSL te bundelen en zich te laten uitstrekken tot heel Noardwest Fryslan kan een nieuw potentieel worden benut. De genoemde voorbeelden in het sociale domein en in de ruimtelijk - economische sfeer duiden op het potentiele belang om met elkaar een toekomstbestendige visie te ontwikkelen op het geheel van organisaties en van de bestuurlijke aansturing en afstemming daarvan. Waarbij zoveel mogelijk gestreefd wordt naar een gebiedsindeling die de praktische samenwerking en afstemming zo goed mogelijk helpt, of die zo weinig mogelijk barrieres opwerpt. Voor het bereiken van maximale effectiviteit en efficiency is het daarbij tevens van belang dat gewerkt wordt aan harmonisatie van beleid. De opgave ligt voor om nog meer van dergelijke 'toekomstige clusters' te identificeren. Daarbij is het telkens de vraag: nemen we de bestaande verbanden op in een nieuwe NWF-gemeente? Waar doen we mee (in volgende zin)? En waar nemen we een trekkende rol? Wat zijn passende schalen bij verschillende opgaven, en in welke publiekrechtelijke of privaatrechtelijke vorm? Want we constateren dat er niet zoiets als een gezamenlijke NWF agenda bestaat, terwijl daar wel behoefte is. Zo ontbeert Harlingen de schaal en massa om al zijn potenties te kunnen verzilveren, terwijl Het Bildt en Franekeradeel te weinig bij de verschillende samenwerkingsvormen betrokken zijn. Hierdoor worden kansen gemist om als gezamenlijk gebied een steviger positionering op te bouwen in vergelijking met andere gebieden. Noardwest Fryslan Rapport fase 1 Pagina 16 van 31

Historisch Centrum Leeuwarden

Notulen van de gemeenteraad van Leeuwarderadeel | 2012 | | pagina 70