afstemming en promotie. Door de kracht van samenwerkingsverbanden als Westergo en
BOSL te bundelen en zich te laten uitstrekken tot heel Noardwest Fryslan kan een nieuw
potentieel worden benut.
De genoemde voorbeelden in het sociale domein en in de ruimtelijk - economische sfeer
duiden op het potentiele belang om met elkaar een toekomstbestendige visie te
ontwikkelen op het geheel van organisaties en van de bestuurlijke aansturing en
afstemming daarvan. Waarbij zoveel mogelijk gestreefd wordt naar een gebiedsindeling
die de praktische samenwerking en afstemming zo goed mogelijk helpt, of die zo weinig
mogelijk barrieres opwerpt. Voor het bereiken van maximale effectiviteit en efficiency is
het daarbij tevens van belang dat gewerkt wordt aan harmonisatie van beleid.
De opgave ligt voor om nog meer van dergelijke 'toekomstige clusters' te identificeren.
Daarbij is het telkens de vraag: nemen we de bestaande verbanden op in een nieuwe
NWF-gemeente? Waar doen we mee (in volgende zin)? En waar nemen we een
trekkende rol? Wat zijn passende schalen bij verschillende opgaven, en in welke
publiekrechtelijke of privaatrechtelijke vorm? Want we constateren dat er niet zoiets als
een gezamenlijke NWF agenda bestaat, terwijl daar wel behoefte is. Zo ontbeert
Harlingen de schaal en massa om al zijn potenties te kunnen verzilveren, terwijl Het Bildt
en Franekeradeel te weinig bij de verschillende samenwerkingsvormen betrokken zijn.
Hierdoor worden kansen gemist om als gezamenlijk gebied een steviger positionering op
te bouwen in vergelijking met andere gebieden.
Noardwest Fryslan
Rapport fase 1
Pagina 16 van 31