7. Bestuurlijke en organisatorische UITGANGSPUNTEN Hiervoor hebben we de basis voor een gezamenlijke visie op de toekomst van Noardwest- Fryslan gepresenteerd. Uiteraard moet deze verder uitgewerkt en geconcretiseerd worden. Het geeft een goed beeld van het gebied en de belangrijkste gedeelde ambities die de vijf gemeenten met het gebied hebben. Uitgangspunt is dat deze gezamenlijke visie op het gebied en de toekomst richtinggevend is voor het vervolg. Daarmee is echter nog niets gezegd over het besturen en organiseren van het gebied. Welk type bestuur en organisatie is nodig om de ambities te realiseren? Hieronder zijn uitgangspunten geformuleerd voor de toekomst van besturen en organiseren in Noardwest-Fryslan. 7.1Uitgangspunten voor besturen in de toekomst Democratische legitimatie Intergemeentelijke samenwerkingsverbanden gaan per definitie over gemeentegrenzen heen. Dit roept vragen op over wat de democratische legitimatie van die samenwerkingsverbanden is. Ze hebben immers geen direct gekozen bestuurders. De ervaring leert dat die democratische legitimatie goed te regelen is. Maar in veel huidige samenwerkingsverbanden hebben gemeentebestuurders (zowel raadsleden als collegeleden) momenteel het gevoel dat ze onvoldoende overzicht en 'grip' hebben. Kunnen zij nog wel echt invloed uitoefenen op de te maken beleidsmatige keuzen? Die beleidsmatige invloed is een uitgangspunt voor toekomstige samenwerkingsverbanden. Het vereist dat er aan ten minste twee condities is voldaan: 1Besturingsfilosofie. Te vaak worden taken op afstand georganiseerd, zonder dat daarbij bekend is hoe de bestuurlijke aansturing precies geregeld gaat worden. Wat zijn de momenten waarop (democratisch gelegitimeerde) bestuurders hun invloed kunnen laten gelden? Sluit de P&C-cyclus van een samenwerkingsverband zodanig aan op die van de deelnemende gemeenten, dat het budget van de gemeenten leidend is voor dat van het samenwerkingsverband, of is het andersom? Het zijn allemaal vragen die vooraf beantwoord moeten worden. 2. Professioneet opdrachtgeverschap. Het gevoel van bestuurders geen grip meer te hebben, wordt vaak mede veroorzaakt doordat in de eigen gemeente het opdrachtgeverschap niet is ingericht. Wie beoordeelt de prestaties van een samenwerkingsverband; wie bepaalt hoe de opdracht er precies uit moet zien? Als deze zaken niet geregeld zijn zal het samenwerkingsverband inhoudelijk en procesmatig leidend worden: gemeentebestuurders verliezen grip. Nabij besturen Een sterk punt van de huidige manier van besturen in Noardwest-Fryslan, is de korte lijn tussen burger en bestuur. Bestuurders weten goed wat er speelt in de lokale gemeenschappen, ieder met hun eigen typische kenmerken. Daar maken burgers ook goed gebruik van, zij weten de bestuurders goed te vinden. Dit stelt de bestuurders in Noardwest Fryslan Rapport fase 1 PAGINA17VAN31

Historisch Centrum Leeuwarden

Notulen van de gemeenteraad van Leeuwarderadeel | 2012 | | pagina 71