7.2. UlTGANGSPUNTEN VOOR ORGANISEREN IN DE TOEKOMST
Nabij organiseren
Het is niet alleen belangrijk dat bestuurders bereikbaar zijn, maar ook de dienstverlening
vanuit de overheid moet laagdrempelig en toegankelijk zijn. De ambitie is om
dienstverlening 'nabij' te organiseren, via alle mogelijke kanalen. De ontwikkeling van een
Klantcontact centrum (KCC) past hierin.
Meerschaligheid
Hoewel de ambitie is om zowel bestuurlijk als ambtelijk samen op te trekken, is het
belangrijk om niet geforceerd te proberen alle taken op hetzelfde schaalniveau te
organiseren. Uitgangspunt is organiseren op het niveau van Noardwest-Fryslan, tenzij er
goede redenen zijn op een hoger of lager schaalniveau te organiseren. Een hoger
schaalniveau kan bijvoorbeeld leiden tot meer efficiency, maar dat geldt niet voor alle
taken. Een lager schaalniveau kan leiden tot meer maatwerk en sterker inspelen op de
'eigen kracht' van de mensen in hun eigen sociale omgeving, samen met
maatschappelijke organisaties.
Versterken en bundelen van strategische capaciteit
Er liggen grote opgaven in het gebied de komende jaren. Het is van belang dat de
gemeenten in het gebied hun strategische denkkracht versterken door gezamenlijk vorm
te geven aan opgaven en ambities.
Quick wins benutten
De gemeenten in Noardwest-Fryslan bekijken in het kader van deze bestuursopdracht
hoe zij de toekomst van het gebied zien en wat dat bestuurlijk en organisatorisch
betekent. Dat is een traject dat een aantal maanden in beslag neemt. Dat neemt niet weg
dat er ook aanleidingen zijn die op korte termijn om keuzes vragen. Kansen die zich
aandienen moeten zo veel mogelijk direct benut worden, vanuit een duidelijk bestuurlijk
eindperspectief.
Noardwest Fryslan
Rapport fase 1
Pagina 19 van 31