7.2. UlTGANGSPUNTEN VOOR ORGANISEREN IN DE TOEKOMST Nabij organiseren Het is niet alleen belangrijk dat bestuurders bereikbaar zijn, maar ook de dienstverlening vanuit de overheid moet laagdrempelig en toegankelijk zijn. De ambitie is om dienstverlening 'nabij' te organiseren, via alle mogelijke kanalen. De ontwikkeling van een Klantcontact centrum (KCC) past hierin. Meerschaligheid Hoewel de ambitie is om zowel bestuurlijk als ambtelijk samen op te trekken, is het belangrijk om niet geforceerd te proberen alle taken op hetzelfde schaalniveau te organiseren. Uitgangspunt is organiseren op het niveau van Noardwest-Fryslan, tenzij er goede redenen zijn op een hoger of lager schaalniveau te organiseren. Een hoger schaalniveau kan bijvoorbeeld leiden tot meer efficiency, maar dat geldt niet voor alle taken. Een lager schaalniveau kan leiden tot meer maatwerk en sterker inspelen op de 'eigen kracht' van de mensen in hun eigen sociale omgeving, samen met maatschappelijke organisaties. Versterken en bundelen van strategische capaciteit Er liggen grote opgaven in het gebied de komende jaren. Het is van belang dat de gemeenten in het gebied hun strategische denkkracht versterken door gezamenlijk vorm te geven aan opgaven en ambities. Quick wins benutten De gemeenten in Noardwest-Fryslan bekijken in het kader van deze bestuursopdracht hoe zij de toekomst van het gebied zien en wat dat bestuurlijk en organisatorisch betekent. Dat is een traject dat een aantal maanden in beslag neemt. Dat neemt niet weg dat er ook aanleidingen zijn die op korte termijn om keuzes vragen. Kansen die zich aandienen moeten zo veel mogelijk direct benut worden, vanuit een duidelijk bestuurlijk eindperspectief. Noardwest Fryslan Rapport fase 1 Pagina 19 van 31

Historisch Centrum Leeuwarden

Notulen van de gemeenteraad van Leeuwarderadeel | 2012 | | pagina 73