Nader onderzoek moet de informatie opleveren om bevolking en bestuurders te informeren. In Bijlage 4 staan mogelijke ingredienten voor een bestuurlijke opdracht voor de tweede fase. Door bijvoorbeeld burgerraadplegingen en inspraakavonden worden inwoners en andere belanghebbenden betrokken in het gesprek over de toekomst van dit gebied en hoe zij aankijken tegen mogelijke oplossingen. Beraad De gemeentebesturen zoeken elkaar op, om te komen tot gezamenlijk gedragen oplossingen. Besluitvorming De gemeentebesturen nemen besluiten over de gewenste toekomst van besturen en organiseren in Noardwest-Fryslan alsmede over de daarbij te zetten stappen en over de tijdsplanning. 8.3. Aandachtspunten VOOR HET VERVOLG In de collegeconferentie is duidelijk geworden dat gemeentelijke herindeling (fusie) door alle betrokken bestuurders als punt op de horizon wordt gezien. Daarbij zijn een twee aandachtspunten in het vervolgproces belangrijk: Wat is de termijn waarop uiteindelijk een fusie zal plaatsvinden? Wat doe je in de opmaat daarheen? Dit is een gerationaliseerde inhoudelijke weergave van de verschillende beelden die wij signaleren tussen de gemeenten. Onderstaand bieden we zicht op deze punten. Hiermee willen we niet voorbij gaan aan de politiek-bestuurlijke gevoeligheid en dynamiek die procesmatig van invloed is. Wat is de termijn waarop een fusie kan plaatsvinden? Hier zien we drie nevenschikkende opties die we hieronder uitwerken: fusie per 1 januari 2015, fusie per 1 januari 2016 en fusie per 1 januari 2018. Een uitgebreide uiteenzetting over procedures en termijnen bij herindeling treft u aan in bijlage 3. Op basis hiervan schetsen we de actuele opties met de daarbij denkbare voordelen en nadelen. Fusie per 1 januari 2015 Deze optie vraagt om besluitvorming in alle raden voor 1 maart 2013. Want op die datum wenst het ministerie van BZK maximale zekerheid over en van de betrokken gemeenten. Dit is het best gewaarborgd indien de voorbereidingsprocedure van artikel 5 Wet Arhi is afgerond. Dat betekent dat een herindelingsadvies door de raden is vastgesteld, alsmede dat dan ook de zienswijze van GS afgerond is. Een principe-uitspraak is niet voldoende. Voordelen van deze optie: Geen verkiezingen noodzakelijk (na bij wet verkregen uitstel, dit is dus een voorbehoud). Want verkiezingen zullen het speelveld in alle gemeenten veranderen, omdat de herindeling ongetwijfeld een inzet wordt bij de verkiezingen. Duidelijke focus en vaart in het verandertraject tot aan 1 januari 2015. Want om dit per 1 januari 2015 voor elkaar te krijgen wordt in deze optie vanaf raadsbesluitvorming hard gewerkt aan totstandkoming van de nieuwe gemeente. Noardwest Fryslan Rapport fase 1 PAGINA 21 VAN 31

Historisch Centrum Leeuwarden

Notulen van de gemeenteraad van Leeuwarderadeel | 2012 | | pagina 75