Minder complexe samenwerkingsvraagstukken. Het duidelijke verandertraject en een
vast punt op de horizon maken discussies over complexe samenwerkingsconstructies
in de opmaat tot een fusie overbodig.
Nadelen van deze optie:
Het strakke tempo kan het verwijt opleveren dat er onvoldoende democratische
legitimatie is.
In tegenstelling tot de andere betrokken gemeenten, is er in Harlingen niet sprake van
een overheersend sentiment dat een snelle herindeling noodzakelijk is.
Bij keuze voor deze optie bestaat door tijdsdruk het risico dat de termijnen niet
gehaald worden. In dat geval gaat de herindeling per 1-12015 toch niet door en
resteren de hierna geschetste opties.
Optie 2: fusie per 1-1-2016
Vooraf: Fusie per 1-1-2016 heeft invloed op de timing van verkiezingen:
Een korte raadsperiode van maart 2014 tot eind 2015. De verkiezingen van maart 2014
vinden dan gewoon plaats, waarna in november2015 tussentijdse verkiezingen gehouden
worden.
Voordelen van deze optie:
De democratische legitimatie, in vormen als voorbereide (collectieve)
burgerraadpleging en referenda, krijgt meer tijd dan in de optie 2015.
Politiek en bevolking krijgen - ook in die gemeenten waar de urgentie nog niet
onomstotelijk wordt beleefd - tijd om een aan het idee van fusie te wennen.
De periode tussen een referendum over herindeling en de daarop volgende
verkiezingen biedt de mogelijkheid om de publieke aandacht in de aanloopperiode
eenduidig te richten op de herindeling respectievelijk op inhoudelijk
verkiezingsthema's op lokale en regionale schaal
Nadelen van deze optie:
De verkiezingen kunnen druk leggen op het huidige speelveld. Herindeling wordt
wellicht inzet van de verkiezingen als correctie op de referendumuitslag, waardoor
inhoudelijke keuzevraagstukken gemakkelijk ondergesneeuwd raken en opschuiven
naar de volgende raadsperiode.
Praktische problemen en vertragingen vanwege uitblijven van helderheid over de
uiteindelijke bestuurlijke constellatie. Belangrijke strategische keuzevragen en
praktische maatregelen blijven onopgelost, terwijl om praktische redenen vaart
gemaakt zou moeten worden.
Nota bene: de optie van fusie per 1-1-2017 hebben we hier niet verder uitgewerkt. De
voordelen en nadelen zijn dezelfde als in de optie per 1-1-2016, met dien
verstande dat praktische stappen nog langer vooruit geschoven worden.
Optie 3: fusie per 1-2018
Fusie per 1-1-2018 is in geval van fusie op een later moment dan 1-1-2015 of 1-1-2016
het meest waarschijnlijk (gezien de zittingstermijnen van de gemeenteraden). De reguliere
raadsverkiezingen van maart 2018 zullen dan naar voren worden gehaald naar november
2017.
Voordelen van deze opties:
Geen discussie over democratische legitimatie. In deze optie is herindeling de inzet bij
verkiezingen en kan iedereen zich erover uitspreken
Noardwest Fryslan
Rapport fase1
Pagina 22 van 31