Bijlage 3: Procedures en termijnen bij herindeling Herindeling per 1 januari 2015 Bij een voorgenomen herindeling per 1 januari 2015 geldt dat de reguliere raadsverkiezingen van maart 2014 worden uitgesteld tot november 2014. Dit worden daarmee dan de herindelingsverkiezingen voor de samenstelling van de raad van de nieuw te vormen gemeente. Dit uitstel van de reguliere verkiezingen dient te worden geregeld bij separate wet. Dat is een algemene wet die de verlenging van de zittingsduur regelt van de raden van die gemeenten die beogen per 1-1-2015 te fuseren. In de memorie van toelichting bij die wet moet worden onderbouwd om welke gemeenten het gaat. Daarvoor hanteert het ministerie van BZK een deadline van 1 maart 2013. Per die datum wenst het ministerie maximale zekerheid over de gemeenten op welke die wet van toepassing zal zijn. Dit is het best gewaarborgd indien de voorbereidingsprocedure op basis van artikel 5 Wet Arhi2 is afgerond. Dat betekent dus dat het herindelingsadvies door de raden moet zijn vastgesteld, alsmede dat dan ook de zienswijze van GS afgerond is. In deze termijnen is met enige goede wil sprake van marge, maar die leveren slechts beperkte tijdswinst op. Uitgaande van een harde deadline dat GS het herindelingsadvies vergezeld van hun zienswijze daarop voor 1 juli 2013 aan de minister moeten hebben gezonden, hanteren GS een eigen deadline van 1 mei daaraan voorafgaand voor de ontvangst van het door de betrokken raden vastgestelde herindelingsadvies. Daaraan vooraf gaat in elk geval de wettelijke termijn van 8 weken terinzagelegging van het eerder door de raden vastgestelde herindelingsontwerp, en enige tijd die de gemeenten nodig hebben om een reactienota op te stellen, waarin is aangegeven hoe de gemeenten met de ingekomen zienswijzen zijn omgegaan. Dit is nog afgezien van de doorlooptijden voor de interne besluitvormingsprocedures in de diverse gemeenten. Dat betekent dan feitelijk dat op 1 maart 2013 het herindelingsontwerp moet zijn vastgesteld, op basis waarvan BZK voornoemde uitstelwet kan baseren. En dat herindelingsontwerp (als zijnde het ontwerp- herindelingsadvies) moet voldoen aan de eisen die het Beleidskader gemeentelijke herindeling daaraan stelt, inclusief een kenbaar en meetbaar maatschappelijk draagvlak voor de voorgenomen herindeling. Die peilingen moeten dus een plaats hebben in het herindelingsontwerp. Dit houdt derhalve in dat alleen een principe-uitspraak van gemeenten om een herindelingsontwerp te gaan voorbereiden onvoldoende houvast biedt voor het opstellen van een wet tot verlenging van de zittingsduur van de gemeenteraden. Indien 1 maart 2013 al wordt gehaald betekent dit overigens nog niet dat er een garantie kan worden gegeven dat de beoogde fusie per 1-1-2015 ook een feit worden. Dat is afhankelijk van de besluitvorming door de wetgever. Dat betekent weer voor de betrokken gemeenten dat zij twee sporen moeten bewandelen voor de voorbereiding van de verkiezingen in november 2014. Als de herindeling niet (per 1-1-2015) doorgaat, dan vinden de uitgestelde reguliere verkiezingen van maart 2014 alsnog plaats in november 2014. Gaat de herindeling wel door (blijkend uit tijdige publicatie van de herindelingswet) dan vinden in november 2014 de herindelingsverkiezingen plaats voor de nieuw te vormen gemeenteraad. 2 Wet Algemene regels herindeling Noardwest Fryslan Rapport fase1 Pagina 29 van 31

Historisch Centrum Leeuwarden

Notulen van de gemeenteraad van Leeuwarderadeel | 2012 | | pagina 83