Aan een gemeentelijke fusie zijn -in welke vorm dan ook- kosten verbonden. Daarbij kan gedacht worden aan wachtgeld voor bestuurders, kosten voor eventuele nieuwbouw van een gemeentehuis en kosten om de nieuwe organisatie op te bouwen. Hoe meer gemeenten fuseren, hoe hoger die kosten zijn. Gemeenten die gaan fuseren, ontvangen hiervoor een vergoeding uit het Gemeentefonds. Die vergoeding is hoger naarmate er meer partners zijn. De vergoeding dekt over het algemeen een (zeer) groot deel van de kosten die samenhangen met de herindeling. Praktisch betekent dit dat zowel bij een keuze voor Noardwest als bij een keuze voor Leeuwarden de kosten gedekt zijn. De gemeentelijke lasten Een belangrijk verschil tussen beide mogelijkheden kan verder liggen in de gemeentelijke lasten. Welke keuze Leeuwarderadeel ook maakt, de herindeling zal nog wel enkele jaren op zich laten wachten. Hoe de lasten in de toekomstige situatie zullen zijn, hangt van allerlei omstandigheden af, bijvoorbeeld bezuinigingen van het Rijk, maar ook de ambities van de nieuwe gemeente. Er zijn dus geen garanties te geven. Dat gezegd hebbende, is wel een vergelijking te maken tussen de gemeentelijke lasten van de huidige gemeenten. Dat levert het volgende beeld op1. GEMEENTE GEMIDDELDE GEMEENTELIJKE LASTEN 2012 EENPERSOONSHUISHOUDEN MEERPERSOONSHUISHOUDEN OZB-TARIEF NIET WONINGEN* Harlingen 536 578 0,3556 Het Bildt 582 690 0,3050 Franekeradeel 638 684 0,2654 Leeuwarden 534 652 0,54 Leeuwarderadeel 716 825 0,34 Menameradiel 600 718 0,2995 *Niet woningen zijn bijvoorbeeld garages, bedrijfsgebouwen en winkels. Uit dit overzicht blijkt dat de gemeentelijke lasten in Leeuwarderadeel voor huishoudens het hoogst zijn. In alle Noardwestgemeenten en in Leeuwarden zijn de lasten lager. Het OZB-tarief voor niet woningen is in Leeuwarden hoger dan in de andere gemeenten. 1 Bran: www.coelo.nl Keuze voor Noardwest of Leeuwarden? Pagina 14 van 31

Historisch Centrum Leeuwarden

Notulen van de gemeenteraad van Leeuwarderadeel | 2012 | | pagina 99