Doelstellingen bouw- en woningtoezicht en ruimtelijke ordening; het huidige naleefgedrag van gemiddeld 70% te behouden; afronden van alle handhavingzaken met behulp van luchtfoto's (zie 4.3.2); geen toename van het aantal klachten ten opzichte van 2010; geen toename van het aantal overtredingen ten opzichte van 2010. Doelstelling brandveilig gebruik bouwwerken de komende vier jaar in de praktijk naar de sanctiestrategie handelen. Doelstelling APV en bijzondere wetgeving het huidige naleefgedrag te monitoren naar aanleiding van de uitgevoerde controles, met een naleefgedrag van 80%. geen toename van het aantal terechte klachten en meldingen ten opzichte van 2010. Borging processen Alle Wabo-aanvragen worden behandeld in het workflowsysteem (SquitXO). Met gebruikmaking van deze applicatie worden alle processtappen van de aanvragen optimaal op elkaar afgestemd en ge- borgd. Daarnaast vindt afstemmingsoverleg plaats. In dat overleg waaraan alle betrokken disciplines deelnemen, worden alle aanvragen integraal doorgenomen. Tevens wordt er met externe partners zoals de provincie Fryslan contact gelegd. Regionale Uitvoerings Diensten In 2013 moeten Regionale Uitvoeringsdiensten operationeel zijn. Deze uitvoeringsdiensten moeten de kwaliteit van vergunningverlening en toezicht handhaving van taken op het gebied van milieu alsme- de daaraan gerelateerde werkzaamheden vergroten. In Fryslan is besloten dat er een Regionale Uit- voeringsdienst gaat werken op de schaal van de veiligheidsregio en in de vorm van een openbaar lichaam in de zin van de Wet gemeenschappelijke regelingen. In de overeenkomst tussen Ministerie van Infrastructuur Milieu, IPO en VNG is vastgelegd welke taken verplicht naar de Regionale Uitvoeringsdiensten gaan (basistaken). De landelijke kwaliteitscriteria zullen in wetgeving worden vastgelegd. Dit houdt in dat vanaf 2015 de Regionale Uitvoeringsdiensten aan de kwaliteitscriteria moeten voldoen. Dit gaat eveneens gelden voor de beleidsvelden die bij de gemeenten achterblijven. Wanneer de gemeente voor een taak niet aan de kwaliteitscriteria voldoet moet de gemeente een afweging maken hoe zij deze taken gaat uit- voeren. De laatste versie van de kwaliteitscriteria zijn op de website van l&M te lezen. Landbouwactiviteiten in het Activiteitenbesluit Vanaf 1 januari 2013 worden agrarische activiteiten onder de werking van het Activiteitenbesluit ge- bracht. Het gaat daarbij om activiteiten die voor deze wijziging zijn geregeld in het Besluit landbouw milieubeheer, het Besluit glastuinbouw, het Besluit mestbassins milieubeheer, het Lozingenbesluit open teelt en veehouderij en het Lozingenbesluit bodembescherming. Deze operatie brengt de volgende wijzigingen met zich mee: 1Agrarische activiteiten komen onder het Activiteitenbesluit. 2. Meer omgevingsvergunningplichtige inrichtingen onder algemene regels. Voor een aantal categorieen van agrarische inrichtingen (met name intensieve veehouderijen) wordt de omgevingsvergunningplicht opgeheven. 3. IPPC-inrichtingen deels onder het Activiteitenbesluit. Met deze wijziging worden agrarische IPPC-inrichtingen (intensieve veehouderijen en grote milieuvervuilende industriele bedrijven) aangewezen als type-C inrichtingen onder het Activi teitenbesluit gebracht, waardoor hoofdstuk 3 van het Activiteitenbesluit mede van toepassing wordt op deze inrichtingen. Omgevingsjaarprogramma Leeuwarderadeel 2013 3

Historisch Centrum Leeuwarden

Notulen van de gemeenteraad van Leeuwarderadeel | 2013 | | pagina 72