9 Externe veiligheid
Beleid
Besluit externe veiligheid buisleidingen (Bevb)
Het externe veiligheidsbeleid richt zich op het voorkomen en beheersen van risicovolle activiteiten,
zoals de opslag en het transport van gevaarlijke stoffen. Het is een beleidsterrein dat zich uitstrekt
over ruimtelijke ordening, rampenbestrijding en milieu.
Besluit externe veiligheid inrichtingen (Bevi)
In 2004 is het Besluit Externe Veiligheid Inrichtingen (BEVI) in werking getreden. Onder dit besluit
vallen de meest risicovolle bedrijven. In de gemeente Leeuwarderadeel is een BEVI inrichting aanwe-
zig namelijk LPG-tankstation "de Jelsumerpoort". Deze voldoet aan de eisen uit het BEVI en de daar-
bij behorende Regeling Externe Veiligheid Inrichtingen (REVI).
Als er ruimtelijke besluiten genomen worden in de nabijheid van deze inrichting zal rekening gehou-
den moeten worden met deze inrichting.
Binnen de gemeente Leeuwarderadeel zijn een aantal hogedruk aardgastransportleidingen aanwezig.
Hierop is het Besluit externe veiligheid buisleidingen (Bevb) van toepassing. Het Bevb is per 1 januari
2011 in werking getreden. Dit besluit verplicht de gemeenten bij het opstellen van bestemmingsplan-
nen rekening te houden met deze buisleidingen.
Besluit transportroutes externe veiligheid (Btev)
Op dit moment is de circulaire risiconormering vervoer gevaarlijke stoffen van toepassing op het ver-
voer van gevaarlijke stoffen. Het ministerie van Infrastructuur en Milieu heeft plannen ontwikkeld voor
het Basisnet voor vervoer van gevaarlijke stoffen over spoor, weg en water.
Het Basisnet zal uit drie kaarten bestaan waarop bestaande spoor-, vaar- en rijkswegen onderver-
deeld zijn in drie categorieen routes:
Routes waar het vervoer van gevaarlijke stoffen geen beperkingen krijgt opgelegd, maar
waar wel ruimtelijke beperkingen gelden.
Routes waar zowel beperkingen voor het vervoer als voor de ruimtelijke ontwikkeling gelden.
Routes waar alleen beperkingen voor het vervoer zijn.
Het Basisnet wordt vastgelegd in het Besluit transportroutes externe veiligheid (Btev). Dit Besluit zal
naar verwachting in 2013 in werking treden.
Door de gemeente Leeuwarderadeel loopt geen route gevaarlijke stoffen. Wel vindt transport van ge
vaarlijke stoffen over de N357 plaats. Het transport van gevaarlijke stoffen leidt nergens in de ge
meente Leeuwarderadeel tot een overschrijding van de orientatiewaarde van het groepsrisico.
Risicokaart
De gemeente heeft op grond van de Wet veiligheidsregio's (regeling provinciale risicokaart) en de Wet
milieubeheer (registratiebesluit externe veiligheid) de verplichting de risicokaart te vullen en actueel te
houden met inrichtingen en kwetsbare objecten waarvoor de gemeente bevoegd gezag is. De risico
kaart geeft een beeld van de risico's en de mogelijke effecten van incidenten die in onze provincie
plaats kunnen vinden.
De risicokaart wordt gevuld vanuit twee registers:
a. register risicosituaties gevaarlijke stoffen (RRGS)
b. informatiesysteem overige ramptypen (ISOR)
Ad a. Het risicoregister is een landelijk register waarin risicosituaties met gevaarlijke stoffen worden
vastgelegd. In het register staan naast de BEVI inrichtingen ook andere type bedrijven waar gevaarlij
ke stoffen zoals giftige, brandbare, gasvormige en explosieve stoffen worden verwerkt of worden op-
geslagen.
Omgevingsjaarprogramma Leeuwarderadeel 2013
17