9 Externe veiligheid Beleid Besluit externe veiligheid buisleidingen (Bevb) Het externe veiligheidsbeleid richt zich op het voorkomen en beheersen van risicovolle activiteiten, zoals de opslag en het transport van gevaarlijke stoffen. Het is een beleidsterrein dat zich uitstrekt over ruimtelijke ordening, rampenbestrijding en milieu. Besluit externe veiligheid inrichtingen (Bevi) In 2004 is het Besluit Externe Veiligheid Inrichtingen (BEVI) in werking getreden. Onder dit besluit vallen de meest risicovolle bedrijven. In de gemeente Leeuwarderadeel is een BEVI inrichting aanwe- zig namelijk LPG-tankstation "de Jelsumerpoort". Deze voldoet aan de eisen uit het BEVI en de daar- bij behorende Regeling Externe Veiligheid Inrichtingen (REVI). Als er ruimtelijke besluiten genomen worden in de nabijheid van deze inrichting zal rekening gehou- den moeten worden met deze inrichting. Binnen de gemeente Leeuwarderadeel zijn een aantal hogedruk aardgastransportleidingen aanwezig. Hierop is het Besluit externe veiligheid buisleidingen (Bevb) van toepassing. Het Bevb is per 1 januari 2011 in werking getreden. Dit besluit verplicht de gemeenten bij het opstellen van bestemmingsplan- nen rekening te houden met deze buisleidingen. Besluit transportroutes externe veiligheid (Btev) Op dit moment is de circulaire risiconormering vervoer gevaarlijke stoffen van toepassing op het ver- voer van gevaarlijke stoffen. Het ministerie van Infrastructuur en Milieu heeft plannen ontwikkeld voor het Basisnet voor vervoer van gevaarlijke stoffen over spoor, weg en water. Het Basisnet zal uit drie kaarten bestaan waarop bestaande spoor-, vaar- en rijkswegen onderver- deeld zijn in drie categorieen routes: Routes waar het vervoer van gevaarlijke stoffen geen beperkingen krijgt opgelegd, maar waar wel ruimtelijke beperkingen gelden. Routes waar zowel beperkingen voor het vervoer als voor de ruimtelijke ontwikkeling gelden. Routes waar alleen beperkingen voor het vervoer zijn. Het Basisnet wordt vastgelegd in het Besluit transportroutes externe veiligheid (Btev). Dit Besluit zal naar verwachting in 2013 in werking treden. Door de gemeente Leeuwarderadeel loopt geen route gevaarlijke stoffen. Wel vindt transport van ge vaarlijke stoffen over de N357 plaats. Het transport van gevaarlijke stoffen leidt nergens in de ge meente Leeuwarderadeel tot een overschrijding van de orientatiewaarde van het groepsrisico. Risicokaart De gemeente heeft op grond van de Wet veiligheidsregio's (regeling provinciale risicokaart) en de Wet milieubeheer (registratiebesluit externe veiligheid) de verplichting de risicokaart te vullen en actueel te houden met inrichtingen en kwetsbare objecten waarvoor de gemeente bevoegd gezag is. De risico kaart geeft een beeld van de risico's en de mogelijke effecten van incidenten die in onze provincie plaats kunnen vinden. De risicokaart wordt gevuld vanuit twee registers: a. register risicosituaties gevaarlijke stoffen (RRGS) b. informatiesysteem overige ramptypen (ISOR) Ad a. Het risicoregister is een landelijk register waarin risicosituaties met gevaarlijke stoffen worden vastgelegd. In het register staan naast de BEVI inrichtingen ook andere type bedrijven waar gevaarlij ke stoffen zoals giftige, brandbare, gasvormige en explosieve stoffen worden verwerkt of worden op- geslagen. Omgevingsjaarprogramma Leeuwarderadeel 2013 17

Historisch Centrum Leeuwarden

Notulen van de gemeenteraad van Leeuwarderadeel | 2013 | | pagina 86