10 Geluid Wegverkeer Voor wegverkeerslawaai en industrielawaai worden binnen de gemeente geluidniveaukaarten gehan- teerd waarbij langs de wegen een zone is vastgesteld op basis van het besluit zones langs wegen. Volgens de Wet geluidhinder heeft elke weg een zone, uitgezonderd wegen waar de snelheid lager is dan 30 km/uur. Bij nieuwe wegen of reconstructies zal vrijwel altijd de akoestische situatie in kaart moeten worden gebracht voor zowel de bestaande als de nieuwe situatie. Op het ogenblik wordt gewerkt aan een verdere grootschalige aanpassing van de Wet geluidhinder. In het traject Swung-2 wordt de geluidsregelgeving rond provinciale en gemeentelijke wegen en rond gezoneerde industrieterreinen aangepast. Voor provinciale wegen zal ook het systeem van geluid- productieplafonds worden ingevoerd. Dit is straks van belang voor de woningbouwmogelijkheden langs de N357. Voor gemeentelijke wegen zal er een monitoringssysteem met actieplan verplicht worden gesteld. Ook die nieuwe regelgeving wordt opgenomen in de Wet milieubeheer waardoor de Wet geluidhinder op termijn komt te vervallen. Inzet van de Milieuadviesdienst wordt geschat op 40 uur per voorkomende situatie. industrielawaai Binnen de gemeente Leeuwarderadeel zijn geen gezoneerde reguliere industrieterreinen. Wei is de vliegbasis Leeuwarden een gezoneerd industrieterrein hetgeen van belang kan zijn voor zover dit op het grondgebied van de gemeente Leeuwarderadeel is gelegen. Het gemeentelijke geluidbeleid ver- viel op 28 augustus 2012 en na een evaluatie wordt de Raad voorgesteld om een actuele versie van de geluidnota wederom vast te stellen in 2013. De geluidsnota is een richtlijn bij de vergunningverle- ning en zal als zodanig praktisch worden toegepast. Een vervolg op het vaststellen van het geluidsbe- leid is dat dit nader zal worden uitgewerkt in een geluidbeheersplan voor bedrijventerreinen en moge- lijke inzet op monitoring. Overige uitwerkingen van het beleid hebben geen bestuurlijke prioriteit. Uit de reguliere begroting geluid van 70 uur worden de vereiste uren betrokken. Luchtverkeerslawaai Rond de vliegbasis Leeuwarden is de Kosten Eenheid (KE contour) door (de voorganger van het mi- nisterie van Infrastructuur en Milieu) vastgesteld. Jaarlijks wordt middels berekeningen vastgesteld of de vliegbewegingen binnen de vastgestelde contour blijven. De uitslag van deze berekeningen wordt via de Commissie Overleg en Voorlichting Milieuhygiene vliegbasis Leeuwarden (COVM) met de ge meente gecommuniceerd. De gemeente heeft in de persoon van wethouder Keizer zitting in Commis sie Overleg en Voorlichting Milieuhygiene vliegbasis Leeuwarden. Er is door het NLR en het RIVM (second opinion) onderzoek gedaan of de vervanging van het huidige in gebruik zijnde gevechtsvlieg- tuig inpasbaar is binnen de bestaande contour. Aangezien dit mogelijk is, is besloten tot aanschaf van een tweede toestel. In dit genoemde onderzoek van de RIVM is tevens geadviseerd om een transpa rent permanent geluidsmeetnet op te zetten: "Het is beter om in de praktijk bij de vliegbasis Leeuwar den de geluidbelasting te bewaken en te monitoren. Tegelijk is het verstandig ook het gebruik van de basis te monitoren". Er wordt op dit onderdeel voor 2013 vooralsnog geen reguliere inzet voor de Milieuadviesdienst be- groot, maar mocht er toch een besluit komen over een monitoringssysteem wordt de inzet van de Milieuadviesdienst geschat op 20 uur. Omgevingsjaarprogramma Leeuwarderadeel 2013 19

Historisch Centrum Leeuwarden

Notulen van de gemeenteraad van Leeuwarderadeel | 2013 | | pagina 88