van AWBZ-taken naar de Wmo en de invoering van de Participatiewet en de Wet op Passend
Onderwijs. Op deze gebieden zullen gemeenten een samenhangende en betaalbare sociale
infrastructuur moeten realiseren.
Als gemeente staan we voor een complexe opdracht die te verdelen is in drie opdrachten:
Transitie: voorbereiden op de ovemame en inrichting van alle jeugdzorg taken op
gemeentelijk niveau. Geen versnippering, maar zoveel mogelijk sturing in een hand.
Transformatie: de jeugdzorg moet veel meer inzetten op preventie en versterken van
de opvoeding. Het bevorderen van de eigen kracht en versterken van de ontwikkeling
en opvoeding van jongeren. De nieuwe zorg voor jeugd vraagt om een andere manier
van denken en handelen.
Besparing: naast de transitie en transformatie krijgen gemeenten te maken met een
aanzienlijke besparing.
Het koersdocument beschrijft de visie, missie en de aanpak van de transitie van de jeugdzorg.
De gehanteerde uitgangspunten, het proces, de projectstructuur, de opgaven en de daarmee
beoogde resultaten komen aan de orde. Het koersdocument bestaat uit elf beslispunten die zijn
verwoord in de bestuurlijke samenvatting.
Met de leefomgeving van gezinnen als basis en de gemeente als vertrekpunt vormt het
koersdocument een functioned en bestuurlijk kader. Door in te stemmen met het
koersdocument kunnen er opdrachten worden uitgewerkt. Dit moet resulteren in een beleid en
beslispunten voor de 27 gemeenten in Fryslan over hoe de transitie van alle vormen van
jeugdzorg per 2015 georganiseerd moet worden.
Kanttekeningen
n.v.t.
Financiele toelichting:
n.v.t.
Uitvoering afhandeling:
n.v.t.
Evaluatie:
n.v.t.
Condusies Raad le behandeling:
n.v.t.
Bijlagen:
Samenvatting koersdocument 'Zorg voor jeugd Fryslan, op kompas invoegen en aansluiten'
Ter inzage gelegde stukken:
Koersdocument 'Zorg voor jeugd Fryslan, op kompas invoegen en aansluiten'