Vorm geven aan het nieuwe organisatiestelsel
UITDENKEN VAN VERSCHILLENDE SCENARIO'S
De vernieuwing van de jeugdzorg heeft zeker ook gevolgen voor het organisatie
stelsel van de jeugdzorg. Voor de betrokkenen breekt er een spannende tijd aan.
Samen met alle betrokken partners - van gemeentelijke bestuurders tot en met
uitvoerende professionals en afnemers - wordt aan het nieuwe stelsel vorm en
inhoud gegeven. De teams van generalisten vormen daarvan het hart. Voorop
staat dat de aanwezige expertise moet worden geborgd en dat gedwongen
ontslag van medewerkers moet worden voorkomen.
Er komteenthemagroep met vertegenwoordigers van degemeenten, bestuurders
en professionals van uitvoeringsorganisaties, die een arbeidsmarktplan opstelt.
De werkgroep bekijkt welke functies waar moeten worden ondergebracht:
op lokaal, bovenlokaal en (boven)regionaal niveau, en wat dat betekent
voor de bestaande voorzieningen en de huidige werkgevers en werknemers.
In verschillende scenario's worden de juridische, personele en financiele
consequenties inzichtelijk gemaakt.
Samenwerken aan kwaliteit
ORGANISEREN VAN TOEZICHT EN MONITORING
De transitie van de jeugdzorg is met name ook een kans om de kwaliteit van
die zorg te verbeteren. Wanneer gemeenten zelf de regie krijgen, kunnen zij tot
op bepaalde hoogte de kwaliteit van de zorg in hun gemeente zelf bepalen en
waarborgen. Bijvoorbeeld door naast de wettelijke kwaliteitseisen ook zelf eisen
te stellen; Zoals bijvoorbeeld de eis om een gezinscoach in te schakelen en te
informeren. Gemeenten hebben de plicht om erop toe te zien dat de eisen worden
nageleefd. Desgewenst kunnen ze dat samen doen of hiervoor rijkstoezicht
inschakelen. Doel is dat de resultaten, de kwaliteit en de kosteneffectiviteit van
de jeugdzorg op basis van goede criteria worden gemeten.
Monitoring houdt in dat gemeenten periodiek bijhouden hoe de jeugd ervoor
staat, welke zorg er in een bepaalde wijk, gemeente of regio wordt verleend
en hoe de vraag naar zorg zich ontwikkelt. Door het bereik en de voortgang
te meten en te bewaken, ontstaat inzicht in mogelijke knelpunten in beleid of
uitvoering. Een themagroep bereidt voor hoe en wat er wordt gemonitord, hoe
gegevens worden verzameld en hoe prestaties worden vergeleken.
Afspraken en communicatie
IEDEREEN BETREKKEN EN INFORMEREN
Hoe ingrijpend het vernieuwingsproces ook is, het proces mag geen nadelen
hebben voor kinderen en ouders. Veiligheid en de kwaliteit van de zorg staan
voorop, ook in de periode tot aan 1 januari 2015. Een punt van aandacht voor
iedereen is de voor detransformatie noodzakelijke mentaliteits-en cultuuromslag.
In de nieuwe organisatie van de ondersteuning van jeugdigen en de mensen om
hen heen komt veel meer nadruk te liggen op de eigen verantwoordelijkheid,
de eigen kracht en de eigen regie van ouders en kinderen en de mensen die hen
ondersteunen. Ook moet de omgeving veel meer worden betrokken.
Duidelijk is dat de transitie veel mensen aangaat en ook grote impact heeft,
zowel voor burgers als voor betrokken organisaties en professionals. Daarom
4