Spreidingsbeleid
Verschillende ontwikkelingen zijn aanleiding
om bet spreidingsbeleid teherzien:
de verschuiving van fysiek naar digitaal/educatief
de plannen voor gemeentelijke herindeling
de aangekondigdebezuinigingen
De nieuwe criteria voor het spreidingsbeleid
a. De afstandtot een bibliotheekvestiging
is zodanig dat er zo min mogelijk
belemmeringen voor inwoners zijn om
de fysieke bibliotbeek te bezoeken.
b. Voor de primaire doelgroep (kinderen tot en met
de basisschoolleeftijd) die niet in een kern met een
bibliotheekvestiging woont, is eT BoekStart (o - 2
jaar), BoekStart in de Kinderopvang (2 - 4 jaar) en
de dienstverlening aan bet basisonderwijs (4-12
jaar). Er is in dit geval dus geen sprake meer van een
openbare bibliotheekvoorziening, omdat eT geen
gebouw meer is dat voor iedereen toegankelijk is.
c. Voor overige inwoners die aan de plaatselijke kern
gebonden zijn en geen gebruik kunnen maken van
een bibliotheekvestiging voorzien wij -bij wijze
van flankerend beleid - op een andere manier
in de behoefte. Bijvoorbeeld door de bestaande
dienst Bibliotbeek aan Huis of een andere vorm
van bezorg/afhaaldienst aan te bieden. Voor
de uitvoering scbakelen wij vrijwilligers in.
d. Bij bet bepalen van bet werkgebied
van de vestigingen kijken wij over de
huidige gemeentegrenzen been naar de
mogelijkheden van regionale spreiding.
Ad a. Afstand tot een bibliotheekvestiging
De retailformule geeft ons een goed handvat
om een norm te bepalen voor de maximaal
te overbruggen afstand tussen de eigen
woonkern en de bibliotheekvestiging
Daar is - mede gezien eerdere sluiting van kleine
vestigingen, de ervaringen met de Lytse Biebs en de op
banden zijnde bezuinigingen - dringendbehoefte aan.
De formule gaat uit van 10 autominuten. Dit komt
neer op een afstand van 8,5 a 10 kilometer.
Uitgaande van deze norm bestrijken de
vestigingen FranekeT en Sint Annaparocbie
gezamenlijk bet bele werkgebied op bet vasteland.
Daarnaast is er een vrij grote overlap met de
bibliotbeekvestiging(en) in Leeuwarden (SBMF).
Bij bet vaststellen van bet basispakket (zie boofdstuk
7) zijn we uitgegaan van de nieuwe criteria.
Dat betekent dat voor BNWF de vestigingen in
Dronryp en Stiens niet meer tot bet basispakket
beboren. Wanneer deze gemeenten bun fysieke
bibliotheekvoorziening willen bandbaven, dan kan
dat op kostendekkende basis in bet pluspakket.
Wij bouden bij dit scenario rekening met een
afname van bet aantal betalende leden. De invoering
van de retailformule leidt ecbter tot een toename
van bet aantal leden waardoor de ledendaling
waarschijnlijk deels gecompenseerd wordt.
Wij gaan investeren om de vestigingen goed toe te
rusten op de toenemende aantallen bezoekers en
gebruikers. Verder zijn investeringen nodig om - in
kernen waar geen vestiging is - voorzieningen te
treffen die ervoor zorgen dat bet bibliotheekwerk
voor de jeugd van o tot en met 12 jaar en de
minder mobiele volwassenen bereikbaar blijft.
e. Een bevolkingsdichtheid van ten minste
500 inwoners per km2 kan (instandhouding
van) een vestiging rechtvaardigen, mits bet
verzorgingsgebiedminimaal 5.000 inwoners
bedient. Dat is economisch gezien nodig om
een fysieke vestiging te kunnen exploiteren.