4. Unesco-manifest
mnl
De United Nations Educational, Scientific and Cultural
Organization (Unesco) is een van de organisaties
van de Verenigde Naties. Unesco gebruikt de
werkterreinen onderwijs, wetenschap, cultuur en
communicatie om de doelstellingen van de Verenigde
Naties te realiseren, namelijk: universele waarden
te ontwikkelen en de leefomstandigheden van
alle mensen op de wereld te verbeteren, en zo een
'freedom of want' en 'freedom of fear' te bereiken.
Unesco; Manifest over de openbare bibliotheek; 1994
Vrijheid, welvaart en de ontplooiing van samenleving
en individu zijn fundamentele menselijke waarden.
Deze kunnen alleen worden gerealiseerd door
goed geinformeerde burgers, die in staat zijn hun
democratische rechten uit te oefenen en een actieve rol
te spelen in de samenleving. Constructief deelnemen
aan bet maatschappelijke leven en meewerken aan
bet vormgeven van de democratic zijn afhankelijk van
voldoende opleiding en van vrije onbeperkte toegang
tot kennis, wetenschap, cultuur en informatie.
De openbare bibliotheek, de plaatselijke
toegangspoort tot kennis, schept een essentiele
voorwaarde voorlevenslang leren, onafhankelijke
besluitvorming en de culturele ontwikkeling van
individuen en maatschappelijke groeperingen.
Met dit manifest verklaart de Unesco, dat zij
de openbare bibliotheek beschouwt als een
stuwende kracht op de weg naar educatie,
cultuur en informatie en als een essentiele factor
bij de bevordering van vrede en welbevinden
in de gedachten van mannen en vrouwen.
De Unesco beveelt daarom nationale en lokale
overheden met klem aan, de uitbouw van bet
openbare bibliotheekwerk te ondersteunen
en er zich actief voot in te zetten.
Het manifest is onlangs door de
brancbevereniging Openbare Bibliotheken
(VOB) geactualiseerd en luidt:
"De bibliotheek is het lokale fysieke en digitale
informatieknooppunt dat de persoonlijke
ontwikkeling van burgers stimuleert en faciliteert.
De bibliotheek schept essentiele voorwaarden
voor een leven lang leren, onafhankelijke
besluitvorming en de culturele ontwikkeling van
individuen en maatschappelijke groeperingen
en levert daarmee een cruciale bijdrage aan
de kennissamenleving. De kernfuncties van de
bibliotheek zijn lezen, leren, informeren en daaraan
ondersteunend cultuur en ontmoeting en debat."