de Bibliotheek
op
8. Bibliotheek op school
De Bibliotheek op school is een gezamenlijke
strategische aanpak van de bibliotheken, het
primair onderwijs en de overheid. Kiezen voor
de Bibliotheek op school betekent dat wij met
elkaar met ons eigen netwerk op verschillende
niveaus gaan werken aan een structurele aanpak.
Deze aanpak ondersteunthet onderwijs, de
bibliotheek en de gemeente. En vergroothet plezier
in lezen en verbetert daardoor de taal-, lees- en
informatievaardigheden van kinderen. Meetbaar!
Watbiedt de Bibliotheek op school?
Nadat een strategische keuze is gemaakt krijgt
de Bibliotheek op school verder invulling door
een samenhangend geheel van producten en
diensten. Collectie, lezen en mediawijsheid zijn
de inhoudelijke pijlers. Er worden geen nieuwe
producten ontwikkeld, maar wij bundelen kennis,
ervan'ng en producten van beproefde projecten tot
een samenhangend geheel.
Onderdelen zijn projecten die hun kracht voor het
primair onderwijs al hebben laten zien. Hierbij
gaat het om de Bibliotheek op de Basisschool van
Kunst van Lezen, Biebsearch jren BoekiBoek. Ook
bestaande goed werkende digitale diensten voor
het primair onderwijs worden onderdeel van
de Bibliotheek op school. Natuurlijk wordt ook
de afstemming met de voor- en vroegschoolse
educatie en het voorgezet onderwijs niet vergeten.
Van belang is verder dat de Bibliotheek op school
op een goede manier wordt ingebed in dat wat
wij met elkaar in onze lokale situatie al doen.
Waarom de Bibliotheek op school?
meer en beter samenwerken bibliotheek
met gemeente en onderwijs
meetbaar verbeteren van taal-, lees-
en informatievaardigheden
verminderen van laaggeletterdheid
verstevigen maatschappelijke positie bibliotheken
succesvolle producten en diensten
gezamenlijke doorontwikkeling en ondersteuning
Bibliotheek op school is een nieuw project dat in 2012
start. Om die reden is het nog niet duidelijk hoe de
organisatie en de taakverdeling er precies uitziet.
Uitgangspunt is een klein landelijk kernteam dat zal
zorgen voor de actualisering en doorontwikkeling
van het product. De provinciale service organisaties
krijgen een rol alsprovinciaal servicemanager
teneinde bibliotheken te begeleiden bij de uitrol
van dit product. Bibliotheken die willen deelnemen
kunnen als pilotbibliotheek instappen of wachten
tot het schooljaar 2013-2014 en dan instappen.