20.4 Informatisering en automatisering
De ICT en I&A-ontwikkelingen blijven structured een beroep doen op capaciteit en middelen. Voor
een deel wordt dat veroorzaakt door de wettelijke taken en eisen (BAG, BGT, BAG-WOZ-GBA,
WABO, iNUP, etcetera) waardoor nieuwe applicaties en koppelingen nodig zijn. Steeds meer services
worden via internet aan burgers, bedrijven en instellingen geboden. Voor de realisatie van deze door
het rijk vastgestelde taken en eisen worden vaak geen extra middelen beschikbaar gesteld. Het
realisatieplan EGEM-I Middelsee 24/7 uit 2009 is daarbij uitgangspunt en in mei 2012 geactualiseerd
in het programmaplan Beter! 2012-2013.
De ICT voor de Middelsee-gemeenten is inmiddels centraal georganiseerd (in Menaam). De ICT-
medewerkers zijn alien werkzaam in Menaam. Vanaf 2011 draaien alle vier Middelsee-gemeenten
onder eenzelfde besturingssysteem. In de eerste instantie zijn de huidige functionaliteiten en
applicaties een op een overgenomen en zullen verschillende applicaties met dezelfde functionaliteit
steeds verder op elkaar worden afgestemd. Hierdoor kan het beheer van onze ICT steeds efficienter
uitgevoerd worden. De frontoffice ICT is in 2010 ingesteld en wordt verder uitgebouwd, inclusief een
verbeterde organisatie en dienstverlening van de ICT-backoffice (werken met ITIL). Ook het
besluitvormingstraject voor ICT-projecten wordt verder gestandaardiseerd en verbeterd (zoals gebruik
maken van formats, businesscases).
Informatiemanagement is in 2011 ingericht en vervolgens ingebed in de Middelsee gemeenten, onder
leiding van een aangestelde informatiemanager. Het functioneel (applicatie)beheer wordt de komende
tijd verder ontwikkeld. Het technisch (applicatie)beheer zal vermoedelijk per 1 januari 2014 worden
ondergebracht bij een ICT-serviceorganisatie zoals het ISZF of Leeuwarden. De informatiemanager
zal, samen met informatieadviseurs en functioneel beheerder, de schakel vormen tussen (ICT) vraag
en aanbod, tussen de organisatie (de business) en de ICT-serviceorganisatie.
Inmiddels ligt er sinds november 2011 een intentieverklaring met ISZF en is in het najaar van 2012
een stappenplan voor duurzame samenwerking met ISZF opgestart. Alvorens dit stappenplan uit te
voeren hebben de Middelseegemeenten besloten om samen met de gemeente Franekeradeel en
Harlingen nog een extra verkenning uit te voeren met betrekking tot de ICT samenwerking. Deze
verkenning wordt uitgevoerd door KING, het Kwaliteitsinstituut Nederlandse gemeenten. De drie
varianten van samenwerking, die worden onderzocht zijn:
1samenwerking als Noord West gemeenten
2. samenwerking in ISZF
3. samenwerking met de gemeente Leeuwarden.
Begin 2013 zal de verkenning zijn afgerond. Tijdens dit proces zullen de ogen niet gesloten zijn voor
de politiek bestuurlijke ontwikkelingen die op dit moment spelen in de regio, maar vanwege de reeds
genoemde snelle digitale ontwikkelingen en digitale eisen van onder andere de rijksoverheid past op
dit moment geen 'pas op de plaats'.
58- 116