20.4 Informatisering en automatisering De ICT en I&A-ontwikkelingen blijven structured een beroep doen op capaciteit en middelen. Voor een deel wordt dat veroorzaakt door de wettelijke taken en eisen (BAG, BGT, BAG-WOZ-GBA, WABO, iNUP, etcetera) waardoor nieuwe applicaties en koppelingen nodig zijn. Steeds meer services worden via internet aan burgers, bedrijven en instellingen geboden. Voor de realisatie van deze door het rijk vastgestelde taken en eisen worden vaak geen extra middelen beschikbaar gesteld. Het realisatieplan EGEM-I Middelsee 24/7 uit 2009 is daarbij uitgangspunt en in mei 2012 geactualiseerd in het programmaplan Beter! 2012-2013. De ICT voor de Middelsee-gemeenten is inmiddels centraal georganiseerd (in Menaam). De ICT- medewerkers zijn alien werkzaam in Menaam. Vanaf 2011 draaien alle vier Middelsee-gemeenten onder eenzelfde besturingssysteem. In de eerste instantie zijn de huidige functionaliteiten en applicaties een op een overgenomen en zullen verschillende applicaties met dezelfde functionaliteit steeds verder op elkaar worden afgestemd. Hierdoor kan het beheer van onze ICT steeds efficienter uitgevoerd worden. De frontoffice ICT is in 2010 ingesteld en wordt verder uitgebouwd, inclusief een verbeterde organisatie en dienstverlening van de ICT-backoffice (werken met ITIL). Ook het besluitvormingstraject voor ICT-projecten wordt verder gestandaardiseerd en verbeterd (zoals gebruik maken van formats, businesscases). Informatiemanagement is in 2011 ingericht en vervolgens ingebed in de Middelsee gemeenten, onder leiding van een aangestelde informatiemanager. Het functioneel (applicatie)beheer wordt de komende tijd verder ontwikkeld. Het technisch (applicatie)beheer zal vermoedelijk per 1 januari 2014 worden ondergebracht bij een ICT-serviceorganisatie zoals het ISZF of Leeuwarden. De informatiemanager zal, samen met informatieadviseurs en functioneel beheerder, de schakel vormen tussen (ICT) vraag en aanbod, tussen de organisatie (de business) en de ICT-serviceorganisatie. Inmiddels ligt er sinds november 2011 een intentieverklaring met ISZF en is in het najaar van 2012 een stappenplan voor duurzame samenwerking met ISZF opgestart. Alvorens dit stappenplan uit te voeren hebben de Middelseegemeenten besloten om samen met de gemeente Franekeradeel en Harlingen nog een extra verkenning uit te voeren met betrekking tot de ICT samenwerking. Deze verkenning wordt uitgevoerd door KING, het Kwaliteitsinstituut Nederlandse gemeenten. De drie varianten van samenwerking, die worden onderzocht zijn: 1samenwerking als Noord West gemeenten 2. samenwerking in ISZF 3. samenwerking met de gemeente Leeuwarden. Begin 2013 zal de verkenning zijn afgerond. Tijdens dit proces zullen de ogen niet gesloten zijn voor de politiek bestuurlijke ontwikkelingen die op dit moment spelen in de regio, maar vanwege de reeds genoemde snelle digitale ontwikkelingen en digitale eisen van onder andere de rijksoverheid past op dit moment geen 'pas op de plaats'. 58- 116

Historisch Centrum Leeuwarden

Notulen van de gemeenteraad van Leeuwarderadeel | 2013 | | pagina 120