Reactie
Voor het bouwen van hoge bouwwerken zijn in deze casus twee regelingen
van kracht. Enerzijds is dat het obstakelbeheergebied random de vliegbasis
dat op de verbeelding is geregeld binnen twee verschillende gebiedsaan-
duidingen, te weten het ILS Verstoringsgebied en de Invliegfunnel. Recla-
mant stelt terecht dat er sprake is van een oplopende hoogtelijn. In de re-
geling in het bestemmingsplan voor windturbines is hiermee geen rekening
gehouden. Dit zal alsnog worden opgelost door in de regeling voor de tip-
hoogte van windturbines een koppeling te leggen met beide gebiedsaan-
duidingen, zodat de toegelaten tiphoogtes de oplopende hoogtelijn van de
gebiedsaanduidingen kunnen volgen. Daarbij zal als absoluut maximum
worden geregeld dat de masthoogte van een windturbine op basis van het
provinciaal beleid nooit hoger mag zijn dan 45 m.
Anderzijds is er het radarverstoringsgebied. Dat gebied, waarvoor een re
geling is getroffen in het wijzigingsbesluit op het Barro, ligt geheel over het
gemeentelijk plangebied. Ook deze verstoringsgebieden kennen vanuit de
radarinstallaties oplopende hoogtelijnen in relatie tot het oprichten van ho
ge bouwwerken. Ook hier moet uitgegaan worden van de tiphoogte van
windturbines. De toegelaten bouwhoogtes lopen hier op van 35 m tot rand
de 60 m. In het plan zal een nieuwe gebiedsaanduiding moeten worden
toegevoegd op grand waarvan het in beginsel niet is toegestaan hogere
bouwwerken op te richten dan de hoogtelijn aangeeft. Na afwijking zijn ho
gere bouwwerken wel toegelaten, mits is aangetoond dat de bouwwerken
het radarbeeld niet ontoelaatbaar verstoren.
Standpunt
De zienswijze geeft aanleiding tot de volgende aanpassingen in het be
stemmingsplan:
In 3.2.2. wordt toegevoegd dat de masthoogte van een windturbine ten
hoogste 45 m zal bedragen.
In artikel 2, Wijze van meten, zal een wijze van meten voor de mast
hoogte van een windturbine worden opgenomen.
In 3.2.2. wordt bij de tiphoogte aangegeven dat de tiphoogte van een
windturbine ten hoogste de op de verbeelding aangegeven hoogte mag
bedragen binnen de gebiedsaanduiding voor het ILS Verstoringsgebied
en de Invliegfunnel.
In artikel 38 wordt een gebiedsaanduiding toegevoegd waarin een rege
ling wordt getroffen voor het radarverstoringsgebied.
14. Reclamant 14
Zienswijze, Reactie en Standpunt
De zienswijze is gelijkluidend aan de zienswijze van reclamant 13. Verwe-
zen wordt naar de zienswijze, de reactie en het standpunt aldaar.
15. Reclamant 15
Zienswijze
Gezien de bedrijfsactiviteiten wil reclamant graag dat het bedrijf aan de
Langedyk 31 te Aide Leije wordt aangemerkt als een gemengd bedrijf.
Reactienota Zienswijzen Reactienota Zienswijzen
Status: Concept 13-06-13
Buro Vijn B.V.