Reactie Voor het bouwen van hoge bouwwerken zijn in deze casus twee regelingen van kracht. Enerzijds is dat het obstakelbeheergebied random de vliegbasis dat op de verbeelding is geregeld binnen twee verschillende gebiedsaan- duidingen, te weten het ILS Verstoringsgebied en de Invliegfunnel. Recla- mant stelt terecht dat er sprake is van een oplopende hoogtelijn. In de re- geling in het bestemmingsplan voor windturbines is hiermee geen rekening gehouden. Dit zal alsnog worden opgelost door in de regeling voor de tip- hoogte van windturbines een koppeling te leggen met beide gebiedsaan- duidingen, zodat de toegelaten tiphoogtes de oplopende hoogtelijn van de gebiedsaanduidingen kunnen volgen. Daarbij zal als absoluut maximum worden geregeld dat de masthoogte van een windturbine op basis van het provinciaal beleid nooit hoger mag zijn dan 45 m. Anderzijds is er het radarverstoringsgebied. Dat gebied, waarvoor een re geling is getroffen in het wijzigingsbesluit op het Barro, ligt geheel over het gemeentelijk plangebied. Ook deze verstoringsgebieden kennen vanuit de radarinstallaties oplopende hoogtelijnen in relatie tot het oprichten van ho ge bouwwerken. Ook hier moet uitgegaan worden van de tiphoogte van windturbines. De toegelaten bouwhoogtes lopen hier op van 35 m tot rand de 60 m. In het plan zal een nieuwe gebiedsaanduiding moeten worden toegevoegd op grand waarvan het in beginsel niet is toegestaan hogere bouwwerken op te richten dan de hoogtelijn aangeeft. Na afwijking zijn ho gere bouwwerken wel toegelaten, mits is aangetoond dat de bouwwerken het radarbeeld niet ontoelaatbaar verstoren. Standpunt De zienswijze geeft aanleiding tot de volgende aanpassingen in het be stemmingsplan: In 3.2.2. wordt toegevoegd dat de masthoogte van een windturbine ten hoogste 45 m zal bedragen. In artikel 2, Wijze van meten, zal een wijze van meten voor de mast hoogte van een windturbine worden opgenomen. In 3.2.2. wordt bij de tiphoogte aangegeven dat de tiphoogte van een windturbine ten hoogste de op de verbeelding aangegeven hoogte mag bedragen binnen de gebiedsaanduiding voor het ILS Verstoringsgebied en de Invliegfunnel. In artikel 38 wordt een gebiedsaanduiding toegevoegd waarin een rege ling wordt getroffen voor het radarverstoringsgebied. 14. Reclamant 14 Zienswijze, Reactie en Standpunt De zienswijze is gelijkluidend aan de zienswijze van reclamant 13. Verwe- zen wordt naar de zienswijze, de reactie en het standpunt aldaar. 15. Reclamant 15 Zienswijze Gezien de bedrijfsactiviteiten wil reclamant graag dat het bedrijf aan de Langedyk 31 te Aide Leije wordt aangemerkt als een gemengd bedrijf. Reactienota Zienswijzen Reactienota Zienswijzen Status: Concept 13-06-13 Buro Vijn B.V.

Historisch Centrum Leeuwarden

Notulen van de gemeenteraad van Leeuwarderadeel | 2013 | | pagina 200