2 Inleiding Hierbij worden het jaarverslag en de jaarrekening over 2012 aangeboden conform de in 2004 vastgestelde Besluit Begrotings- en Verslagleggingsvoorschriften (BBV). Met dit besluit wordt o.a. beoogd de Raad doel- treffender in zijn kaderstellende en controlerende taak te ondersteunen. Voor het jaarverslag houdt dat in dat op programmaniveau wordt aangegeven in hoeverre de bij de begroting voorgenomen programma's zijn gehaald. Er wordt aanzienlijk minder in detail getreden, Het gaat er om of de voorgenomen doelstellingen zijn gehaald met de middelen die daarvoor beschikbaar waren. Resultaat De rekening van baten en lasten over het jaar 2012 is afgesloten met een voordelig saldo van 316.000 (voordelig saldo 2011: 17.000). In de begroting was, na de begrotingswijzigingen, gerekend op een nadelig saldo van 47.000. Het verschil van 363.000 op een omzet van 19.000.000 is weliswaar gering. (1,9 maar de afwijkingen in inkomsten en uitgaven zijn nogal fors. Aan substantiele incidentele baten werd 493.000 ontvangen. Dit betreft de rente, de Algemene uitkeringafboeking investeringspost RO en de bijdrage van provincie in de brede school 2009. De afboekingen van de boekwaarde van grondbedrijfcomplex Stiens de Steens ging voor 105.000 ten laste van de exploitatie. Daamaast zijn de exploitatielasten van de Steens over 2012 ten laste van de exploitatie gekomen. Tevens is voor 2013 een bedrag ter dekking van de exploitatielasten van de Steens gereserveerd. Bij de programma's in de programmarekening worden deze en kleinere verschillen aangegeven en waar ze substantieel zijn ook verklaard. Om te voldoen aan het bepaalde in artikel 200, le lid, van de Gemeentewet is het vereist dat de rekening 2012 voor 15 juli 2013 wordt toegezonden aan het college van Gedeputeerde Staten. Door de behandeling van de rekening in de raadsvergadering van 13 juni 2013 te laten plaatsvinden wordt voldaan aan het bepaalde in de Gemeentewet. De resultaten van de diverse posten van de rekening 2012 zullen, voor zover het structurele ontwikkelingen zijn, in de bijstellingen van de begroting 2013 en de ramingen voor het jaar 2014 en volgende jaren worden meegenomen. In de cijferopstelling van de presentatie van het resultaat spreken we in het geldende BBV van een gerealiseerd resultaat voor bestemming en gerealiseerd resultaat na bestemming. Het verschil bestaat uit de mutaties in de reserves. Voorheen werden de dotaties en onttrekkingen aan de reserves op de functionele posten verantwoord en hadden we alleen een resultaat na bestemming. Mutaties in de reserves is nu een aparte post in de begroting. Door over een gerealiseerd resultaat voor bestemming te spreken wordt duidelijk aangegeven wat de programma's eigenlijk hebben gekost. Dat dit deels gedekt is door reserves wordt dus apart aangegeven. Dat geldt overigens ook voor dotaties/toevoegingen aan de reserves. Dotaties en onttrekkingen aan reserves worden dus op een post buiten de programma's verantwoord, voor dotaties en onttrekkingen aan voorzieningen gebeurt dat binnen het desbetreffende programma. De jaarrekening bestaat uit een balans per 31 december 2012 en een rekening van baten en lasten over 2012. Zowel bij de balans als bij de rekening van baten en lasten is summier een toelichting op de cijfers gegeven. De administratie van de grondexploitatie is in de algemene dienst ondergebracht. Hiervoor wordt geen aparte administratie gevoerd. De cijfers (boekwaarden) van de diverse grondcomplexen worden bij de toelichting op de balans gespecificeerd. 4-116

Historisch Centrum Leeuwarden

Notulen van de gemeenteraad van Leeuwarderadeel | 2013 | | pagina 66