Programma 7 Maatschappelijke Ontwikkelingen BESPARINGEN BESTAAND BELEID Ten aanzien van dit programma zijn er geen voorstellen besparingen bestaand beleid. NIEUW BELEID UITZETTINGEN BESTAAND BELEID Uitzetting bestaand beleid Omtinkerij Eind 2013 zal de pilot Omtinkerij geevalueerd worden. Bij positief resultaat is het voortzetten in pilotvorm van belang om duidelijk richting en invulling te kunnen geven aan de Transitie AWBZ. Het jaar 2014 kan gebruikt worden om zaken aan te scherpen en/of anders in te vullen. In de Programmabegroting 2013 is voor dit doel 23.000 structureel opgenomen. Voortzetting van deze pilot kan hoogstwaarschijnlijk binnen dit budget worden uitgevoerd. Gezondheidsbeleid Vanuit de Wet Publieke Gezondheidszorg moet de gemeente nieuw beleid ten aanzien van gezondheid vaststellen. Momenteel wordt er hier binnen de gemeente gewerkt aan het opstellen van dit beleid. Het is mogelijk dat het tot stand komen van dit nieuwe gezondheidsbeleid en/of de acties die daaruit voortkomen, kosten met zich meebrengen. In de huidige Kadernota zijn hier geen middelen voor opgenomen. Nieuw beleid Ouderenbeleid Ouderen gaan de komende jaren een steeds groter aandeel uitmaken van bevolking van Nederland en zo ook van de bewoners van Leeuwarderadeel. Om te anticiperen op deze verandering, wordt er binnen het ambtelijk apparaat gewerkt aan het in beeld brengen van de huidige sociale kaart voor deze doelgroep en het vormen van een visie ten aanzien van het ouderenbeleid. Op dit moment heeft de gemeente geen ouderenbeleid en worden besluiten nog ad hoc gemaakt. Het is mogelijk dat het tot stand komen van ouderenbeleid en/of de acties die daaruit voortkomen, kosten met zich meebrengen. In het kader "Huisarts en Gemeente" is gestart met de pilot "Kwetsbare Ouderen", die mogelijk de basis kan vormen van toekomstig ouderenbeleid. In de huidige Kadernota zijn hier geen middelen voor opgenomen. Decentralisaties binnen I transformatie van het Sociale Domein Per januari 2015 dienen gemeenten in Nederland drie grote decentralisaties in het sociale domein gerealiseerd te hebben, plus daarnaast de invoering van de Wet op het Passend Onderwijs. In korte tijd dient er een operatie gerealiseerd te worden van grote omvang die de bestuurlijke en financiele verhoudingen ingrijpend zullen doen veranderen. Wat dit nog eens extra ingrijpend maakt, is dat dit alles dient te gebeuren in een periode waarbij de gemeentelijke inkomsten onder druk staan en de uitgaven als gevolg van de economische omstandigheden verder dreigen op te lopen. De impact van de decentralisaties op de gemeentelijke is groot. Ter illustratie: Landelijk is de huidige omvang van de gemeentelijke begrotingen ruim 52,5 mid euro. De omvang van de algemene uitkering in het gemeentefonds is daarbij ruim 15,6 mid euro. Met de decentralisaties Jeugdzorg (ca. 3,0 mid), AWBZ-zorg (ca. 9,4 mid) en Participatiebudget (ca. 3,2 mid) is naar huidig inzicht in totaal een budget van ruim 15,6 miljard euro gemoeid. De grote van het gemeentefonds wordt binnen korte tijd dus verdubbeld. Ter voorbereiding op de decentralisaties worden er decentralisatie- en integratieuitkeringen beschikbaar gesteld (naar schatting 1,3 mid). Op dit moment is nog niet precies aan te geven wat er met welk budget onder de verantwoordelijkheid van de gemeente Leeuwarderadeel gaat vallen, zoals dat voor alle gemeenten in Nederland nog onduidelijk is. Maar duidelijk is wel dat er tot aan 2015 voorbereidingen moeten worden getroffen op 20

Historisch Centrum Leeuwarden

Notulen van de gemeenteraad van Leeuwarderadeel | 2013 | | pagina 100