Programma 7 Maatschappelijke Ontwikkelingen
BESPARINGEN BESTAAND BELEID
Ten aanzien van dit programma zijn er geen voorstellen besparingen bestaand beleid.
NIEUW BELEID UITZETTINGEN BESTAAND BELEID
Uitzetting bestaand beleid
Omtinkerij
Eind 2013 zal de pilot Omtinkerij geevalueerd worden. Bij positief resultaat is het voortzetten in
pilotvorm van belang om duidelijk richting en invulling te kunnen geven aan de Transitie AWBZ. Het
jaar 2014 kan gebruikt worden om zaken aan te scherpen en/of anders in te vullen. In de
Programmabegroting 2013 is voor dit doel 23.000 structureel opgenomen. Voortzetting van deze
pilot kan hoogstwaarschijnlijk binnen dit budget worden uitgevoerd.
Gezondheidsbeleid
Vanuit de Wet Publieke Gezondheidszorg moet de gemeente nieuw beleid ten aanzien van
gezondheid vaststellen. Momenteel wordt er hier binnen de gemeente gewerkt aan het opstellen van
dit beleid. Het is mogelijk dat het tot stand komen van dit nieuwe gezondheidsbeleid en/of de acties
die daaruit voortkomen, kosten met zich meebrengen. In de huidige Kadernota zijn hier geen middelen
voor opgenomen.
Nieuw beleid
Ouderenbeleid
Ouderen gaan de komende jaren een steeds groter aandeel uitmaken van bevolking van Nederland
en zo ook van de bewoners van Leeuwarderadeel. Om te anticiperen op deze verandering, wordt er
binnen het ambtelijk apparaat gewerkt aan het in beeld brengen van de huidige sociale kaart voor
deze doelgroep en het vormen van een visie ten aanzien van het ouderenbeleid. Op dit moment heeft
de gemeente geen ouderenbeleid en worden besluiten nog ad hoc gemaakt. Het is mogelijk dat het tot
stand komen van ouderenbeleid en/of de acties die daaruit voortkomen, kosten met zich meebrengen.
In het kader "Huisarts en Gemeente" is gestart met de pilot "Kwetsbare Ouderen", die mogelijk de
basis kan vormen van toekomstig ouderenbeleid.
In de huidige Kadernota zijn hier geen middelen voor opgenomen.
Decentralisaties binnen I transformatie van het Sociale Domein
Per januari 2015 dienen gemeenten in Nederland drie grote decentralisaties in het sociale domein
gerealiseerd te hebben, plus daarnaast de invoering van de Wet op het Passend Onderwijs. In korte
tijd dient er een operatie gerealiseerd te worden van grote omvang die de bestuurlijke en financiele
verhoudingen ingrijpend zullen doen veranderen. Wat dit nog eens extra ingrijpend maakt, is dat dit
alles dient te gebeuren in een periode waarbij de gemeentelijke inkomsten onder druk staan en de
uitgaven als gevolg van de economische omstandigheden verder dreigen op te lopen.
De impact van de decentralisaties op de gemeentelijke is groot. Ter illustratie: Landelijk is de huidige
omvang van de gemeentelijke begrotingen ruim 52,5 mid euro. De omvang van de algemene uitkering
in het gemeentefonds is daarbij ruim 15,6 mid euro. Met de decentralisaties Jeugdzorg (ca. 3,0 mid),
AWBZ-zorg (ca. 9,4 mid) en Participatiebudget (ca. 3,2 mid) is naar huidig inzicht in totaal een budget
van ruim 15,6 miljard euro gemoeid. De grote van het gemeentefonds wordt binnen korte tijd dus
verdubbeld.
Ter voorbereiding op de decentralisaties worden er decentralisatie- en integratieuitkeringen
beschikbaar gesteld (naar schatting 1,3 mid).
Op dit moment is nog niet precies aan te geven wat er met welk budget onder de verantwoordelijkheid
van de gemeente Leeuwarderadeel gaat vallen, zoals dat voor alle gemeenten in Nederland nog
onduidelijk is. Maar duidelijk is wel dat er tot aan 2015 voorbereidingen moeten worden getroffen op
20