de aanstaande verantwoordelijkheden en dat dit kosten en inspanningen met zich mee zal brengen.
De decentralisaties hebben niet alleen een grote financiele impact vanwege hun omvang, maar ook
vanwege de opdracht van transformatie van de huidige organisatie van het sociale domein en risico's
dat ze met zich mee brengen. De decentralisaties gaan namelijk gepaard met forse bezuinigingen en
de opdracht deze middels het, onder andere, anders organiseren van de uitvoerende
organen/professionals. In feite geldt dit voor alle aanstaande decentralisaties hetzelfde.
In maart is er door een grote meerderheid in de Tweede Kamer ingestemd met de motie-Schouw
(D66). In deze motie werd benadrukt dat er bij gemeenten onvoldoende inzicht bestaat in de
uitvoeringsrisico's en financiele risico's van de decentralisaties.
Uit voorgaande mag blijken dat de gemeentelijke kadernota voor 2014 voor het sociale domein een
onzekere, maar ook een belangrijke is. In financieel opzicht is het uitgangspunt dat de decentralisaties
kostenneutraal kunnen worden uitgevoerd. Onderstaand wordt informatie weergegeven over de
individuele decentralisaties.
Decentralisatie Jeugdzorg
De gemeente wordt verantwoordelijk voor de organisatie en bekostiging van vrijwel de gehele
jeugdzorg. Enkele essentiele zaken hierbij nog onduidelijk, zoals de financiele randvoorwaarden.
Concreet worden er momenteel binnen Leeuwarderadeel voorbereidingen getroffen op deze nieuwe
aanstaande verantwoordelijkheden middels:
een vervolg van de pilot IZO (Intern Zorgoverleg: samenwerkingoverleg binnen scholen door
verschillende hulpverleners).
het opstellen van een visie op de doorontwikkeling van het CJG Middelsee onder leiding van
een projectleider en met input van alle betrokken partijen.
het inhuren van een kwartiermaker door alle gemeenten in Friesland gezamenlijk.
Decentralisatie AWBZ
De gemeente wordt verantwoordelijk voor de AWBZ-functies begeleiding en persoonlijke verzorging.
De inhoud en vormgeving van deze decentralisatie verandert voordurend.
Invoering Participatiewet
In het in april bereikte sociaal akkoord staat vermeld dat de Participatiewet gewijzigd wordt en ingaat
per januari 2015. Er komt een centraal indicatieorgaan en de sociale werkplaatsen worden
werkbedrijven. Onduidelijk is welke gevolgen dit akkoord heeft voor de gemeenten. Dat komt enerzijds
omdat de financiele gevolgen voor gemeenten niet in het akkoord zijn meegenomen en anderzijds
omdat het akkoord stevig ingrijpt op bijvoorbeeld het wetsvoorstel van de Participatiewet die nu bij de
Raad van State ligt.
Intern ZorgOverleg
De pilot IZO (Intern ZorgOverleg) heeft zichzelf in het schooljaar 2012/2013 bewezen als een goed
fundament voor de doorontwikkeling van het CJG Middelsee. In feite is deze pilot een gearrangeerd
gesprek tussen de drie professionals die al op een school werkzaam zijn, maar nog niet met elkaar in
gesprek zijn/waren. Het gaat hierbij om de volgende profesionals: de Intern Begeleider, de
Jeugdverpleegkundige en de Schoolmaatschappelijk werker. De ervaringen en resultaten zijn
dusdanig unaniem positief dat de Middelseegemeenten hebben besloten om de pilot op
alle basisscholen in te voeren. Deze invoering zal trapsgewijs plaatsvinden. Zo zal in het schooljaar
2013/2014 de Pilot IZO 'deel 2', op 12'nieuwe' scholen worden ingevoerd. In het schooljaar
2014/2015 zal de Pilot IZO 'deel 3' worden ingevoerd om de andere (circa) helft van de basisscholen
in de Middelseegemeenten. Op deze manier zullen alle basisscholen in deze vier gemeenten op 1
januari 2015 klaar zijn voor de decentralisatie van de jeugdzorg.
Met de invoering van de decentralisatie van de Jeugdzorg zullen ongetwijfeld meer kosten gemoeid
zijn, maar met de bovenstaande wordt een belangrijke basis gelegd.
21