5
De verkenning van positieve financiele prikkels gericht op opschaling, kan leiden tot aanpassing
van deze maatstaf.
5.2 Herindelingsscan
Om de discussie en het herindelingsproces op iokaal niveau te faciliteren, heeft het ministerie van
Binneniandse Zaken en Koninkrijksrelaties in samenwerking met de provincies de herindelingsscan
ontwikkeld. Deze scan kan worden uitgevoerd door de betrokken provincie in samenwerking met
het ministerie op verzoek van aile gemeenten die betrokken zijn bij een herindelingsproces. Het
ministerie zorgt voor het beschikbaar stellen en onderhoud van het databestand ten behoeve van
de herindelingsscan. Afhankelijk van de beschikbare capaciteit kan het ministerie ook deelnemen
aan de uitvoering van herindelingsscans. Aan de hand van de herindelingsscan kunnen gerichte
aandachtspunten voor het (financieel) beleid van de nieuw te vormen gemeente worden bepaald.
Ook wordt inzicht verkregen in de bouwstenen van de nieuw op te stellen begroting. Daarnaast
kunnen gesignaleerde verbeterpunten en risico's beter worden aangepaktdan we! beheerst
gedurende het fusieproces. Voor de herindelingsscan wordt uitgegaan van de nieuw te vormen
(fictieve) gemeente.
6. Overgang naar nieuw Beleidskader
De vaststelling van ait nieuwe Beieidskader vraagt om duidelijkheid met betrekking tot
herindelingstrajecten die onder het voorgaande Beleidskader zijn gestart.
Overgangsproblemen worden zoveel mogelijk voorkomen. Uitgangspunt is om voorstellen die
gericht zijn op herindeling per 1 januari 2015 te behandelen op basis van het oude Beleidskader.
Voorstellen gericht op herindeling per 1 januari 2016 of later, zullen op basis van het voorliggende
Beieidskader worden getoetst.
7. Overig
7.1 Herindelingsverkiezingen
Gemeentelijke herindelingen vinden ingevolgde de Wet arhi per 1 januari plaats. In november
voorafgaand aan de datum van herindeling vinden tussentijdse verkiezingen plaats voor de
gemeenteraad van de nieuwe gemeente. De daadwerkelijke datum van deze verkiezingen wordt
door de provincie vastgesteld. De provincies proberen de onderlinge data van de verschillende
verkiezingen zo veel mogelijk af te sternmen, zodat de tussentijdse verkiezingen geiijktijdig
plaatsvinden.
Afhankelijk van het jaar waarin de herindeling ingaat heeft dit gevolgen voor de frequentie van
verkiezingen en de zittingstermijn van de gemeenteraad. Voorde komende jaren gelden de
volgende effecten:
Voor herindelingen die plaatsvinden per 1 januari 2014, worden de reguliere raadsverkiezingen van
maart 2014 overgeslage.n. In de herindelingswet wordt geregeld dat tussentijdse raadsverkiezingen
worden georganiseerd. Deze vinden plaats in november 2013. De verkiezingen van maart 2018 zijn
de eerstvolgende reguliere raadsverkiezingen voor deze gemeenten na de
herindelingsverkiezingen. De zittingsduur van de raad is 4 jaar en 3 maanden.
Ook voor de gemeenten die per 1 januari 2015 herindelen, worden de reguliere raadsverkiezingen
van maart 2014 overgeslagen en wordt tevens de zittingsduur van de raden van de her in te delen
gemeenten voor een korte periode verlengd. Dit geschiedt bij wet, In november 2014 worden de
tussentijdse verkiezingen gehouden voorde raad van de nieuwe gemeente. In maart 2018 neemt
de nieuwe gemeente weer deel aan de reguliere raadsverkiezingen. De zittingsduur van de nieuwe
raad is 3 jaar en 3 maanden.
Herindelingen per januari 2016 zijn bijzonder omdat deze halverwege een raadsperiode valien.
Indien de reguliere verkiezingen van maart 2014 worden uitgesteld dan zouden de zittende raden
een zittingstermijn van meer dan 6 jaar hebben. Indien de reguliere verkiezingen van maart 2018
worden overgeslagen, heeft de raad van de nieuwe gemeente een zittingstermijn van meer dan 6
jaar. Deze zittingsduur wijkt te veel af van de reguliere zittingstermijn. Daarom worden voor