6
gemeenten die per 2016 herindelen wel tussentijdse raadsverkiezingen georganiseerd, maar
worden de reguliere verkiezingen in maart 2014 en 2018 niet overgeslagen.
Voor gemeenten die per 1 januari 2017 en 2018 herindelen worden in respectievelijk november
2016 en november 2017 herindeiingsverkiezingen georganiseerd en worden de reguliere
verkiezingen van maart 2018 overgeslagen. De eerste reguliere verkiezingen zijn weer in maart
2022. De zittingsduur van de raad is respectievelijk 5 en 4 jaar en 3 maanden.
Bovenstaande cyclus herhaalt zich vervolgens vanaf 2018.
7.2. Samenloop grenscorrectie en gemeentelijke samenvoeging
Het is denkbaar dat in een herindelingsadvies een of meer grenscorrecties met een of meer
gemeentelijke samenvoegingen worden gecombineerd. Of sprake is van een grenscorrectie of van
een gemeentelijke samenvoeging, is afhankelijk van het percentage waarmee het inwonertal van
de betrokken gemeenten naar verwachting toe- of afneemt (zie artikel 1, eerste lid, sub b en d,
Wet arhi). Voor een dergelijke voorgestelde combinatie geldt de eis, dat de onderscheidenlijke
grenscorrectie(s) en gemeentelijke samenvoeging(en) zijn gebaseerd op desbetreffende besluiten
van de betrokken raden (of ingeval van een provinciaal voorstel op een door provinciale st.aten
vastgesteld herindelingsadvies).
Het Beleidskader gaat niet over zelfstandige grenscorrecties. Deze kunnen bij gelijkluidende
raadsbesluiten of bij provinciaal besluit worden gerealiseerd. Alleen indien een grenscorrectie
onderdee! uitmaakt van een gemeentelijke samenvoeging, zal een grenscorrectie worden
meegenomen in een wetsvoorstel. Deze samenloop speelt nu bijvoorbeeld bij de herindelingen in
Fryslan. Zowel bij de splitsing van Boarnsterhim als bij de vorming van De Friese Meren is sprake
van grenscorrecties.
Het goedkeuringsvereiste voor grenscorrecties is met de Wet revitalisedng generiek toezi<_ht
(artikel 1.8) uit de Wet arhi geschrapt. Omdat jaarlijks een overzicht met wijzigingen in de
gemeentelijke indeling, grenscorrecties dan wel wijzigingen in namen van gemeenten wordt
gepubliceerd in de Staatscourant, zal het kabinet jaarlijks aan de provincies vragen een overzicht
te verstrekken van grenscorrecties en naamswijzigingen van gemeenten die niet bij wet hebben
plaatsgevonden.
7.3 Naamgeving van de nieuwe gemeente
Het verdient de voorkeur dat betrokken gemeenten in het herindelingsadvies komen met een
definitieve naam voor de nieuw te vormen gemeente of anders zo snel mogelijk daarna (zie ook
Kamerstukken II 2005/06, 30 358, nr. 4). De herindelingspraktijk laat zien dat gemeenten er niet
altijd in slagen om tijdig te komen tot een gezamenlijk gedragen voorstel voor de naamgeving van
de nieuw te vormen gemeente. Indien gemeentelijke besluitvorming over de definitieve
naamgeving uitblijft of indien daarop voor het vervolg van het wetgevingstraject niet kan worden
gewacht, hanteert het kabinet het beleid dat in een wetsvoorstel de naam van de naar mwonertal
grootste betrokken gemeente wordt opgenomen als naam van de nieuw te vormen gemeente.
Daarbij dientte worden aangetekend, dat gemeenteraden op grond van artikel 158 Gemeentewet
de bevoegdheid hebben de gemeentenaam op enig moment te wijzigen. De nieuw gevormde
gemeente heeft daarmee de mogelijkheid de eigen naam te wijzigen.
De minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties,
dr. R.tf.A. Plasterk