en een andere weging van het criterium draagvlak, Het kabinet kijkt daarin niet alleen naar het draagvlak bij de direct betrokken gemeenten en hun inwoners, maar beziet de herindeling ook in een regionale context, waarin de opvatting van provincie en buurgemeenten meegewogen worden. Metdeze aanpassingen denkt het kabinet gemeenten en provincies beter te faciiiteren in hun rol bij gemeentelijke herindelingen van onderop. Het nieuwe Beleidskader is van toepassing voor herindelingen per 1 januari 2016 en verder. Mitigatie financiele gevolgen Het kabinet ontvangt regelmatig signaien van (fuserende) gemeenten die zich zorgen maken over de negatieve financiele gevolgen van een herindeling. Bij een fusie van bijvoorbeeld vier gemeenten vervalt drie maal het vaste bedrag dat gemeenten ontvangen Uit het gemeentefonds. Het kabinet zai voor het eind van 2013 onderzoeken of nier aiternatieven voor zijn. Verder gaan herindelingen gepaard met zogenaamde frictiekosten. De maatstaf herindeling in het gemeentefonds voorziet in een tegemoetkoming in deze kosten, welke wordt uitgekeerd vanaf de datum van herindeling. Een deel van de kosten ondervinden gemeenten echter voorafgaande aan de daadwerkelijke herindeling en daarmee is tot op heden geen rekening gehouden in de maatstaf. Het kabinet wil voorkomen dat gemeenten niet kiezen voor een herindeling die zij nodig achten voor hun bestuurskracht uit puur financiele overwegingen. Om gemeenten te faciiiteren bij herindelingen van onderop wordt daarom de maatstaf herindeling verruimd en vervroegd, Dat laatste wil zeggen dat een deel van de tegemoetkoming voorafgaand aan de herindeling op basis van een door mij ontvangen herindelingsadvies wordt uitgekeerd. Deze maatregel treedt in werking per 1 januari 2015. Een overgangsmaatregei geidt voor gemeenten die op 1 januari 2014 worden heringedeeld. Daarnaast is een verruimlng van c:e maatstaf herindeling In procedure genomen voor situaties waarbij sprake is van opheffing en splitsing van een gemeente: delen van de gemeente gaan over naar verschillende andere gemeenten. Het gaat daas bij om zodanige delen dat sprake is van ten minste twee wijzigingen van de gemeentelijke indeling (herindelingen). Het gaat dus niet om grenscorrecties. Deze wijziging is ingegeven door de extra kosten die een splitsing ten opzichte van een reguliere' herindeling tot gevolg heeft. De maatregei is van toepassing op herindelingen vanaf 1 januari 2014. Bovengenoemde wijzigingen van de maatstaf en het onderzoek naar aanpassing van het vaste bedrag zijn nader toegelicht in de meicirculaire gemeentefonds van 13 mei jl. Met de wijzigingen in het Beleidskader en de mitigatie van de financiele gevolgen wordt tegemoet gekomen aan verzoeken van gemeenten met betrekking tot gemeentelijke herindeling. Daarnaast wil ik gemeenten en provincies ondersteunen bij het organiseren van een goed proces bij het realiseren van gemeentelijke herindelingen van onderop. Bij deze ondersteuning denk ik aan het organiseren van kennisontwikkeling en -deling en het delen van good en bad practices. Over de precieze invulling wil ik nog in gesprek gaan met gemeenten en provincies. Ik wil u graag uitnodigen om mij te benaderen als u behoefte hebt aan ondersteuning of ideeen over de beste wijze waarop gemeenten en provincies ondersteund kunnen worden. Een specifiek onderwerp waaraan ik in dit kader nu al aandacht besteed, is de relatie burger-bestuur. In de visienota Bestuur in Samenhang is aandacht gegeven Verdere ondersteuning Datum 27 juni 2013 Kenmerk 2013-0000351020 Pagina 2 van 3

Historisch Centrum Leeuwarden

Notulen van de gemeenteraad van Leeuwarderadeel | 2013 | | pagina 40