Dit houdt in dat b.v. een voetbalclub dit jaar 3.000 aan huur van het sportveld betaalt, dit in 2014 verdubbeld wordt naar 6.000 en in 2015 naar 9.000. Het spreekt voor zich dat deze verhogingen door de vereniging aan haar leden wordt doorberekend. Onder de huidige omstandigheden vinden wij dit niet wenselijk. En vragen voor het jaar 2014 een verhoging van 20% toe te passen. Vanaf 2015 zullen de tarieven volgens de geldende inflatie verhoogd worden. Dit houdt in dat in 2014 12.000 niet zal worden gerealiseerd en in 2015 e.v. 15.000 niet. E. Bibliotheek In de Programmabegroting 2012 en 2013 is de subsidie op de bibliotheek fors verlaagd. Uit de recente (raads)discussies is gebleken dat een minimaal niveau gegarandeerd zal moeten worden. Dit houdt in dat de subsidie minimaal het instapniveau zal moeten bedragen. Hiermee wordt de ingeraamde besparing voor een bedrag van 43.180 niet gerealiseerd. F. Gewijzigde opzet uitvoering taken groen Onlangs is een rapportage opgesteld om te onderzoeken hoe deze taken de komende jaren kunnen worden opgepakt. Uit het onderzoek blijkt dat de voorgestelde besparing (mogelijk) niet helemaal haalbaar is. Voorgesteld wordt om de extra besparing van 40.000 te corrigeren. G. Wegen De beheerprogramma's worden gebruikt als leidraad voor de uitvoering van werkzaamheden. Voordat we overgaan tot de uitvoering van werkzaamheden, volgens het beheersprogramma, vindt er een opname plaats. Bij de opname van de te onderhouden onderdelen blijkt wat de kosten zijn. Deze manier van beheren is door de Raad vastgesteld op 6 december 2012 met het besluit "Alternatieve aanpak voor wegbeheer". Op basis van ervaring en inzicht worden er keuzes gemaakt die kunnen afwijken van het beheersprogramma. Door deze manier van beheren is geaccepteerd dat er incidenteel extra budget nodig is. Het verdient de aanbeveling om de bezuiniging van 100.000 vanaf 2013 met ingang van 2014 terug te draaien om dit risico te verlagen. H. Bruggen, kades en duikers Halverwege 2010 zijn alle civiele kunstwerken in de gemeente Leeuwarderadeel door een adviesbureau onderworpen aan een visuele inspectie en zijn de gegevens in een rapportage verwerkt. Met het beschikbare budget was het mogelijk om 1/3 van de aanbevelingen uit te voeren. Daarom is er een prioriteitenlijst opgesteld. Aan de hand van deze prioriteitenlijst en het beschikbare budget is een uitvoeringsplan 2013 uitgewerkt. Met oog op het tekort aan budget en de ingezette bezuiniging van 30% is het bruggen beheerprogramma in 2012 herzien. Tot 2016 kan het aangepaste programma worden uitgevoerd. In 2017 staat een grote post, de walbeschoeiing in Aide Leie, op de rol wat voor een tekort gaat zorgen van +/- 300.000,-. Om dit te voorkomen verdient het de aanbeveling om de bezuiniging van 50.000 vanaf 2013 met ingang van 2014 terug te draaien. I. Gemeentelijke gebouwen (excl. onderwijs) In 2013 wordt een nieuw beheerprogramma vastgesteld voor de gemeentelijke gebouwen. Voor 2014 ontstaat er in de meerjarenplanning een tekort van 113.000,-. In het beheerprogramma wordt niet het opgaan van de gemeente Leeuwarderadeel in de gemeente Leeuwarden meegenomen en het afstoten van gebouwen. Als het budget wat gekoppeld is aan het beheerprogramma beschikbaar wordt gesteld is beheren volgens de daarvoor gestelde normen mogelijk. Om het risico op tekort te verlagen verdient het de aanbeveling om de bezuiniging van 50.000 vanaf 2013 te heroverwegen voor 2014. 10

Historisch Centrum Leeuwarden

Notulen van de gemeenteraad van Leeuwarderadeel | 2013 | | pagina 90