Dit houdt in dat b.v. een voetbalclub dit jaar 3.000 aan huur van het sportveld betaalt, dit in
2014 verdubbeld wordt naar 6.000 en in 2015 naar 9.000. Het spreekt voor zich dat
deze verhogingen door de vereniging aan haar leden wordt doorberekend. Onder de huidige
omstandigheden vinden wij dit niet wenselijk. En vragen voor het jaar 2014 een verhoging
van 20% toe te passen. Vanaf 2015 zullen de tarieven volgens de geldende inflatie verhoogd
worden. Dit houdt in dat in 2014 12.000 niet zal worden gerealiseerd en in 2015 e.v.
15.000 niet.
E. Bibliotheek
In de Programmabegroting 2012 en 2013 is de subsidie op de bibliotheek fors verlaagd. Uit
de recente (raads)discussies is gebleken dat een minimaal niveau gegarandeerd zal moeten
worden. Dit houdt in dat de subsidie minimaal het instapniveau zal moeten bedragen.
Hiermee wordt de ingeraamde besparing voor een bedrag van 43.180 niet gerealiseerd.
F. Gewijzigde opzet uitvoering taken groen
Onlangs is een rapportage opgesteld om te onderzoeken hoe deze taken de komende jaren
kunnen worden opgepakt. Uit het onderzoek blijkt dat de voorgestelde besparing (mogelijk)
niet helemaal haalbaar is. Voorgesteld wordt om de extra besparing van 40.000 te
corrigeren.
G. Wegen
De beheerprogramma's worden gebruikt als leidraad voor de uitvoering van
werkzaamheden. Voordat we overgaan tot de uitvoering van werkzaamheden, volgens het
beheersprogramma, vindt er een opname plaats. Bij de opname van de te onderhouden
onderdelen blijkt wat de kosten zijn. Deze manier van beheren is door de Raad vastgesteld
op 6 december 2012 met het besluit "Alternatieve aanpak voor wegbeheer". Op basis van
ervaring en inzicht worden er keuzes gemaakt die kunnen afwijken van het
beheersprogramma. Door deze manier van beheren is geaccepteerd dat er incidenteel extra
budget nodig is. Het verdient de aanbeveling om de bezuiniging van 100.000 vanaf 2013
met ingang van 2014 terug te draaien om dit risico te verlagen.
H. Bruggen, kades en duikers
Halverwege 2010 zijn alle civiele kunstwerken in de gemeente Leeuwarderadeel door een
adviesbureau onderworpen aan een visuele inspectie en zijn de gegevens in een rapportage
verwerkt. Met het beschikbare budget was het mogelijk om 1/3 van de aanbevelingen uit te
voeren. Daarom is er een prioriteitenlijst opgesteld. Aan de hand van deze prioriteitenlijst en
het beschikbare budget is een uitvoeringsplan 2013 uitgewerkt. Met oog op het tekort aan
budget en de ingezette bezuiniging van 30% is het bruggen beheerprogramma in 2012
herzien. Tot 2016 kan het aangepaste programma worden uitgevoerd. In 2017 staat een
grote post, de walbeschoeiing in Aide Leie, op de rol wat voor een tekort gaat zorgen van +/-
300.000,-. Om dit te voorkomen verdient het de aanbeveling om de bezuiniging van
50.000 vanaf 2013 met ingang van 2014 terug te draaien.
I. Gemeentelijke gebouwen (excl. onderwijs)
In 2013 wordt een nieuw beheerprogramma vastgesteld voor de gemeentelijke gebouwen.
Voor 2014 ontstaat er in de meerjarenplanning een tekort van 113.000,-. In het
beheerprogramma wordt niet het opgaan van de gemeente Leeuwarderadeel in de
gemeente Leeuwarden meegenomen en het afstoten van gebouwen. Als het budget wat
gekoppeld is aan het beheerprogramma beschikbaar wordt gesteld is beheren volgens de
daarvoor gestelde normen mogelijk. Om het risico op tekort te verlagen verdient het de
aanbeveling om de bezuiniging van 50.000 vanaf 2013 te heroverwegen voor 2014.
10