provinsje fryslan provincie fryslan volgt in 2015. In deze brief beperken wij ons tot het beheer van de vaarwegen, inclusief het nautisch beheer. Bovengenoemde verdeling is tot stand gekomen naar aanleiding van de wens van Provincia- le Staten om het beheer van de vaarwegen minder versnipperd toe te delen, en de wens van enkele gemeenten om de noordelijke Elfstedenroute in beheer bij de provincie onder te brengen. Van feitelijke overdracht van het vaarwegbeheer kan eerst sprake zijn als de vaarwegen die nu bij de gemeente in beheer zijn 'schoon' worden opgeleverd aan de nieuwe beheerder. In geval sprake is van achterstallige baggeropgave is de hoeveelheid daarvan bepaald door de gepeilde diepte die als referentiemateriaal gebruikt is ten opzichte van de beoogde onder- houdsdiepte. Via het Friese Merenproject hebben de meeste vaarwegbeheerders gebruik gemaakt van de mogelijkheid om het vaarwegennet qua baggeronderhoud op orde te krijgen. De geschatte hoeveelheden baggerspecie die nog als 'restant' verwijderd moeten worden zijn bepalend voor de hoogte van de kosten die daar mee gemoeid zijn. In het geval de gemeente het resterende onderhoud niet weg werkt kan aan de hand van de afgesproken kubieke meterprijs voor het baggeren en de verwerking van de baggerspecie een afkoopsom worden bepaald. Als de gemeente de vaarwegen niet schoon oplevert dan betaalt zij de afkoopsom aan de nieuwe vaarwegbeheerder. In een zodanig geval wordt de overeenkomst hierop aangepast. Te zijner tijd za! de vaarweg in het kader van het onder houd baggerprogramma door de nieuwe beheerder op het gewenste onderhoudsniveau worden gebracht. Vertrekpunten: Over te dragen beheer van vaarwegen (niet het eigendom): alle vaarwegen van PVVP klas- seAt/mF die nu in beheer bij een gemeente zijn. Of, in uitzonderingsgevallen, E of F vaar wegen die van de provincie naar het waterschap gaan. Havens, water direct bij aanlegplekken fstoepen'), woonwijkwater en oevers blijven in be heer bij de huidige beheerder (gemeente, Marrekrite of particulier). Voor zover hier sprake is van voor het openbaar verkeer met schepen openstaand water blijft de gemeente bevoegd gezag en bevoegde autoriteit in het kader van de Scheepvaartverkeerswet. Voor kanoroutes (G) wordt geen vaarwegbeheerder aangewezen. Bij de overdracht van het vaarwegbeheer gaan we uit van de actuele vaarwegklasse. Indien partijen in een later stadium besluiten de vaarweg op te waarderen naar een hogere klasse (of een nieuwe vaarweg realiseren), dan zijn de kosten van het opwaarderen voor de algemene democratie (gemeente en/of provincie). Na opwaarderen wordt het vaarwegbe heer bij verordening geregeld. De kosten van instandhouding zijn na overdracht voor reke- ning van de nieuwe beheerder. Om Provinciale Staten in april 2014 over de voorgestelde aanwijzing te laten besluiten zijn wij zoals gezegd tevens afhankelijk van de besluitvorming door B&W en eventueel de ge- meenteraad. Het is aan u om desgewenst nog overleg te voeren met eventuele beiangheb- benden. Om het proces op tijd te kunnen afronden is de volgende procedure en planning vereist. Ons kenrrerk: il0680?f

Historisch Centrum Leeuwarden

Notulen van de gemeenteraad van Leeuwarderadeel | 2013 | | pagina 41