6. RESTERENDE AANSPRAKEUJKHEID GEMEENTE
A. Algemeen
6.1 De nieuwe beheerder draagt met ingang van de datum van overdracht, voor eigen rekening
en risico, zorg voor het beheer van de vaargeul in de overgedragen vaarwegen, behoudens
in de onderstaande situaties.
6.2 De gemeenten blijven tot en met de eerste keer dat de vaarweg weer gebaggerd wordt,
aansprakelijk indien erzich bijzondere en afwijkende onderhoudsvragen voordoen, die zijn
ontstaan voor de datum van overdracht, waarvan de gemeente kennis had kunnen hebben
op het Moment van Overdracht van de vaarwegen, en waarvan het door partijen onredelijk
wordt geacht dat de nieuwe beheerder deze kosten voor zijn rekening neemt.
6.3 Indien een situatie als bedoeld onder 6.2 zich voordoet naar het oordeel van de nieuwe
beheerder, dan vindt eerst overleg plaats tussen partijen. Hierbij wordt met meerderheid
van stemmen besloten of er inderdaad sprake is van een situatie als bedoeld onder 6.2.
B. Verontreinigd bagger bij achterstallig onderhoud
6.4 Uitgangspunt van het bepaalde in hoofdstuk 3 van deze overeenkomst is dat de kwaliteit
van de vrijkomende bagger zodanig is dat deze bagger minimaal voldoet aan de
kwaliteitsvereisten voor schone bagger zoals opgenomen in bijlage 4;
6.5 De gemeenten blijven bij het wegwerken van het achterstallig onderhoud door de nieuwe
beheerder, in situaties waarbij niet wordt voldaan aan het uitgangspunt als benoemd onder
6.4, aansprakelijk voor verontreiniging van de bagger in de overgedragen vaarwegen, voor
zover de nieuwe beheerder aannemelijk kan maken dat deze verontreiniging is ontstaan
voor de datum van overdracht. Deze overeenkomst treedt daarbij niet in de plaats van de
wettelijke mogelijkheden die de gemeente heeft om deze kosten vervolgens te verhalen op
de veroorzaker.
6.6 Ter voorbereiding van de werkzaamheden verricht de nieuwe beheerder standaard
waterbodemonderzoek. De kosten van dit onderzoek worden gedragen door de nieuwe
beheerder.
6.7 Indien uit dit onderzoek blijft dat waterbodem verontreinigd is dan dient er aanvullend
onderzoek plaats te vinden. De kosten hiervan worden betaald door de gemeente. De
opdrachtverstrekking voor het onderzoek vindt in overleg tussen de gemeente en de nieuwe
beheerder plaats.
6.8 Indien er meerkosten ontstaan doordat de nieuwe beheerder de bagger niet kan toepassen
vanwege verontreiniging, maar op een andere wijze moet afvoeren, dan zijn de meerdere
kosten ten opzichte van het bepaalde in hoofdstuk 3, voor rekening van de gemeente. Deze
overeenkomst treedt daarbij niet in de plaats van de wettelijke mogelijkheden die de
gemeente heeft om deze kosten vervolgens te verhalen op de veroorzaker.
6.9 Indien een situatie als bedoeld onder 6.8 zich voordoet naar het oordeel van de nieuwe