o De dorpen doen ervaring op met de voorwaarden van subsidiefondsen: zoeken naar fondsen,
invullen van subsidieformulieren, financiele administratie bijhouden. DB Aide Leie en DB
Feinsum hadden daarmee geen ervaring en konden er nu mee experimenteren. DB Britsum had
er ook geen ervaring mee. DB Hijum en DB Jelsum/Koarnjum hadden wel veel ervaring met het
aanvragen van subsidies,
o De dorpen doen ervaring op met grotere projecten. DB Britsum, DB Aide Leie en DB Feinsum
hadden weinigtot geen ervaring met het bedenken en uitvoeren van een project: het plannen
en organiseren van werkzaamheden, het werven van vrijwilligers, het zorgen voor draagvlak in
de buurt. In die zin was de Dorpenfondssystematiek een stimulans voor nieuwe
samenwerkingsactiviteiten in deze dorpen. DB Flijum en DB Jelsum/Koarnjum hadden wel ruime
ervaring met het organiseren van projecten.
o De dorpen kunnen makkelijk aansluiten bij de nieuwe subsidievoorwaarden van de
Streekagenda. Plattelansprojekten verdwijnt. In 2014 komt de Streekagenda daarvoor in de
plaats. Uitgangspunt (en dus subsidievoorwaarde) bij de Streekagenda is samenwerking en
regionale uitstraling. In 2013 staat de thema-avond voor de dorpen in het teken van de
Streekagenda. Dan zullen we een aantal deskundigen uitnodigen.
Nadelen van de huidige Dorpenfondssystematiek
o De dorpen kunnen niet zelf beslissen waaraan ze het Dorpenfondsgeld willen besteden. Ideeen
vanuit het dorp vallen af, omdat ze niet voldoen aan de criteria,
o De administratie rond de subsidieformulieren van Dorpenfonds en andere subsidsiefondsen kost
veel tijd.
2. Geen Dorpenfonds, maar Dorpenbudget.
De dorpen krijgen jaarlijks de beschikking over een eigen budget, dat ze naar eigen inzicht kunnen
besteden.
Voordeel: kleine projecten die nu niet aan de criteria voldoen, kunnen met een eigen Dorpenbudget wel
doorgaan. Bovendien kunnen de dorpen met een Dorpenbudget nog steeds kiezen of ze het
Dorpenfondsgeld willen gebruiken voor kleine projectjes of als aanjaaggeid.
Nadeel: van ver(drie)dubbeling van het Dorpenbudget m.b.v. subsidiefondsen zal minder vaak sprake
zijn. De dorpen zijn wellicht geneigd om eerder te kiezen voor kleine projecten die meteen uitvoerbaar
zijn en die weinig organisatie en administratie vergen.
3. Stopzetten van het Dorpenfonds.
De dorpen krijgen geen structurele bijdrage meer vanuit de gemeente voor het realiseren van
projecten.
Voordeel: besparing van €10.160 per jaar
Nadeel: geen investering in projecten die de leefbaarheid bevorderen
4