o De dorpen doen ervaring op met de voorwaarden van subsidiefondsen: zoeken naar fondsen, invullen van subsidieformulieren, financiele administratie bijhouden. DB Aide Leie en DB Feinsum hadden daarmee geen ervaring en konden er nu mee experimenteren. DB Britsum had er ook geen ervaring mee. DB Hijum en DB Jelsum/Koarnjum hadden wel veel ervaring met het aanvragen van subsidies, o De dorpen doen ervaring op met grotere projecten. DB Britsum, DB Aide Leie en DB Feinsum hadden weinigtot geen ervaring met het bedenken en uitvoeren van een project: het plannen en organiseren van werkzaamheden, het werven van vrijwilligers, het zorgen voor draagvlak in de buurt. In die zin was de Dorpenfondssystematiek een stimulans voor nieuwe samenwerkingsactiviteiten in deze dorpen. DB Flijum en DB Jelsum/Koarnjum hadden wel ruime ervaring met het organiseren van projecten. o De dorpen kunnen makkelijk aansluiten bij de nieuwe subsidievoorwaarden van de Streekagenda. Plattelansprojekten verdwijnt. In 2014 komt de Streekagenda daarvoor in de plaats. Uitgangspunt (en dus subsidievoorwaarde) bij de Streekagenda is samenwerking en regionale uitstraling. In 2013 staat de thema-avond voor de dorpen in het teken van de Streekagenda. Dan zullen we een aantal deskundigen uitnodigen. Nadelen van de huidige Dorpenfondssystematiek o De dorpen kunnen niet zelf beslissen waaraan ze het Dorpenfondsgeld willen besteden. Ideeen vanuit het dorp vallen af, omdat ze niet voldoen aan de criteria, o De administratie rond de subsidieformulieren van Dorpenfonds en andere subsidsiefondsen kost veel tijd. 2. Geen Dorpenfonds, maar Dorpenbudget. De dorpen krijgen jaarlijks de beschikking over een eigen budget, dat ze naar eigen inzicht kunnen besteden. Voordeel: kleine projecten die nu niet aan de criteria voldoen, kunnen met een eigen Dorpenbudget wel doorgaan. Bovendien kunnen de dorpen met een Dorpenbudget nog steeds kiezen of ze het Dorpenfondsgeld willen gebruiken voor kleine projectjes of als aanjaaggeid. Nadeel: van ver(drie)dubbeling van het Dorpenbudget m.b.v. subsidiefondsen zal minder vaak sprake zijn. De dorpen zijn wellicht geneigd om eerder te kiezen voor kleine projecten die meteen uitvoerbaar zijn en die weinig organisatie en administratie vergen. 3. Stopzetten van het Dorpenfonds. De dorpen krijgen geen structurele bijdrage meer vanuit de gemeente voor het realiseren van projecten. Voordeel: besparing van €10.160 per jaar Nadeel: geen investering in projecten die de leefbaarheid bevorderen 4

Historisch Centrum Leeuwarden

Notulen van de gemeenteraad van Leeuwarderadeel | 2013 | | pagina 74