pj
m
provinsje fryslan <rd
provincie fryslan
Inzet aanwijzingsbevoegdheid
Het geven van een aanwijzing vereist een motivering. Aangegeven moet worden waarom de
betrokken provinciale belangen niet met de inzet van andere ons toekomende instrumenten
zijn beschermd. Verder moet aangegeven worden welke provinciale belangen het met het
oog op een goede ruimtelijke ordening ncodzakelijk maken om een aanwijzing te geven.
De provinciale belangen hebben wij opgenomen in de Verordening Romte Fryslan die op 15
juni 2011 door Provinciale Staten is vastgesteld. Windturbines vallen onder het provinciale U0.
belang.
In de ontwerpverordening was in eerste instantie het beleid inzake windturbines op basis van
het Streekplan Windstreek 2000 opgenomen. In dit streekplan was het saneren en opscha-
len van bestaande windturbines in gemeentelijke opschalingsclusters de basis van beleid. Er
werd uitgegaan van sanering op vrijwillige basis. Vervanging van solitaire turbines op dezelf-
de locatie bleef bij recht mogelijk. Dit diende in bestemmingsplannen zijn beslag te krijgen
door de locatie van de windturbines op de verbeeiding te fixeren en de bestaande hoogte en
rotordiameter van solitaire turbines in de planregels vast te leggen.
Op 16 februari 2011 hebben Provinciale Staten de visie over windenergie uit de Houtskool-
schets Windstreek 2011 onderschreven en aan Gedeputeerde Staten de opdracht gegeven
deze visie uit te werken in een nieuwe structuurvisie. in de Houtskoolschets Windstreek 2011
is de koppeling tussen opschalingsclusters en de sanering van solitaire molens wederom
een belangrijk uitgangspunt.
In het Coalitieakkoord 2011-2015, door Provinciale Staten vastgesteld op 20 april 2011, zijn
nadere keuzes gemaakt over de ruimte die de nieuwe structuurvisie moet bieden aan de
opstelling van windturbines. In het Coalitieakkoord wordt gekozen voor meer opbrengst met
minder nieuwe windmolens op slechts enkele plekken in de provincie, te weten in het IJs-
selmeer (vanuit Flevoland), bij de Afsluitdijk, op de kop van de Afsluitdijk en bij de grootscha-
lige infrastructuur van het klaverblad bij Heerenveen. De overige gebieden zijn uitgesloten
van windmolens. Het opruimen van oude, weinig renderende molens is een voorwaarde voor
plaatsing van nieuwe en biedt de huidige windmoleneigenaren de mogelijkheid hierin te par-
ticiperen.
Op het moment dat de Verordening Romte werd vastgesteld was dit beleid, zoals geformu-
leerd in de Houtskoolschets 2011 en het Coalitieakkoord, nog niet zo ver uitgewerkt dat er al
bepaiingen in de ruimtelijke verordening konaen worden opgenomen. In de toelicnting op de
Verordening Romte staat het volgende:
'Wei is het gewenst om te voorkomen dat voordat de nieuwe structuurvisie gereed is en de
verordening hierop aangepast is, er initiatieven worden ontwikkeld die in strijd zijn met het
eerder genoemde Coalitieakkoord. Er is geen reden om te tornen aan bestaande rechten in
vigerende bestemmingsplannen, omdat daarin geen (nieuwe) projecten voorzien zijn die in
strijd zijn met het beoogde beleid. Wei is het noodzakelijk om bouwplannen voor nieuwe
(clusters van) windturbines, die niet passen in een vigerend bestemmingsplan, tegen te hou-
den. Als een gemeente besluit om mee te werken aan een dergelijk bouwpian, via een her-
ziening van het bestemmingsplan of via een omgevingsvergunning in afwijking van een be
stemmingsplan (Wabo, art. 2.12, aanhef, onder a, onder 3), zullen wij op grand van de be-
leidsrichting die in het Coalitieakkoord is gekozen per geval gemotiveerd een zienswijze in-
dienen en zo nodig een reactieve aanwijzing geven, waarmee de inwerkingtreding van het
plan of de vergunning wordt geblokkeerd."
In juli 2011 zijn alle Friese gemeenten hiervan schriftelijk op de hoogte gebracht.
- 2 6
Ons kenmerk: 01069361